Så får du ett sunt förhållande till socker

Du kan faktiskt ta kontrollen över ditt sockersug, det enda som krävs är att du förstår dig på det.

4 januari 2011 av I FORM

Att förstå sig på sitt sockersug är vägen till ett sunt och naturligt förhållningssätt. Lösningen är sällan ett hundra procentigt förbud mot att äta socker, det leder tvärtemot mycket ofta till ett förstärkt behov som är ännu svårare att kontrollera.

h3Håll nere sockerintaget/h3
Du kan mycket väl njuta av socker i små mängder utan att risken för åderförkalkning eller midjemåttet behöver öka. Du måste bara se till att det tillsatta sockret aldrig utgör mer än tio procent i den dagliga kaloriräkenskapen. Om du tar kontrollen över ditt sockerintag kan du i stället se fram emot att socker även ger dig något gott. Därför handlar det om att du accepterar ditt sockerintag och hanterar det på ett bra sätt.

h3Förbud kan skapa beroende/h3
Det är helt normalt att vara sugen på socker och sötsaker då och då. Det är också normalt att detta behov ibland kan upplevas så starkt att du närmast inte kan motstå det. Om du förbjuder dig själv att äta socker gör du det bara värre för dig själv, eftersom suget blir starkare och ännu mer oemotståndligt. Det kan medföra att du upplever att du är beroende av socker.

Det första steget ur denna situation är att du accepterar ditt behov av socker. Samtidigt är det viktigt att du slutar använda ordet ”beroende” och i stället söker efter det positiva som du får av socker, och provar dig fram till hur du kan få det på andra sätt som är nyttigare för din kropp. På så sätt kan du gradvis röra dig i en hälsosammare riktning, där du till sist får kontrollen över din inre gottegris.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar