Rusta din mage inför semester och högtider

Annorlunda kost ger annorlunda matsmältning. Ta hand om din mage lite extra när du vet att den ska leva under särskilda omständigheter.

1 mars 2009 av I FORM

Undvik ont i magen på semestern

Alla känner igen det – man är på semester söderut och frossar i all ny, spännande mat. Plötsligt är magen i uppror, därför att de främmande bakterierna i maten har stört tarmfloran och framkallat en besvärlig diarré.

Det bästa skyddet mot semestermage är att dels tvätta händerna ofta, dels att undvika att äta frukt och grönsaker som är sköljda i kranvatten. Ät bara frukt och grönsaker som du antingen skalar själv eller tvättar (i mineralvatten), eller kokta och stekta grönsaker. Du kan också förebygga genom att äta extra matsmältningsvänligt veckorna före resan, så att du förstärker din tarmflora.

Klara dig genom jul och påsk

De flesta känner igen känslan av att ha en jättestor klump i magen efter julbordet eller påsklunchen. Och det är egentligen inte så konstigt – vi proppar nämligen i oss en massa svårsmält mat.

Den vanliga känslan är att matsmältningen står still och kroppen känns tung och energilös. Lösningen är att upprätthålla så många av de magvänliga kostvanorna som möjligt. Om du ska på en stor lunch bör du tänka extra mycket i kostfibrer när du planerar frukosten och förmiddagens mellanmål. Ät t ex en portion filmjölk eller yoghurt med fiberrik topping.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar