Rätt mat ger dig den kick du behöver

Butikernas hyllor dignar av kosttillskott som lovar guld och gröna skogar när det gäller energi. Men även om vissa vetenskapliga undersökningar tyder på att t ex ginseng kan ge energi, att Ginkgo biloba gör äldre människor piggare och att brist på t ex B- och C-vitamin kan orsaka trötthet är inte piller rätt väg för att få mer energi.

7 juli 2015 av I FORM

Ämnena verkar nämligen inte alltid på samma sätt som när de fås i naturlig form. Forskarna vet inte varför men undersökningar pågår. Det bästa du kan göra är alltså att få ditt kosttillskott på naturlig väg. Se här vilka livsmedel du kanske behöver mer av:

Du har ett svagt immunförsvar och blir ofta sjuk

Du ska äta: Frukt, grönsaker och fisk.

Därför att: Dessa livsmedel innehåller många vitaminer, mineraler och fytokemikalier som du kanske lider brist på. Får du tillräckligt av dem förbättras din motståndskraft.

Du blir trött och godissugen på förmiddagen

Du ska äta: Frukost med havregrynsgröt, grovt bröd, müsli, branflakes eller frukt - varje dag!

Därför att: Dessa livsmedel innehåller stora mängder kolhydrater och fibrer som håller energinivån på topp och förhindrar att du blir hungrig redan på förmiddagen.

Din energinivå gör en djupdykning på eftermiddagen

Du ska äta: Rikligt med fullkornsbröd och magert kött.

Därför att: Fullkornsbröd innehåller långsamma kolhydrater som stabiliserar blodsockret och därmed energinivån på eftermiddagen. Magert kött innehåller proteiner som säkrar en långvarig mättnad.

Du blir ibland helstressad och förvirrad

Du ska äta: Mogna bananer eller torkad frukt.

Därför att: Dessa livsmedel ger snabba kolhydrater utan proteiner. Det ökar mängden serotonin i hjärnan vid rätt tillfälle så att du känner dig avslappnad och i balans.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar