Nötter sänker ditt kolesterol

En näve nötter. Det är allt som behövs för att sänka ditt totala kolesterolvärde med 5,1 procent och det ”dåliga” kolesterolet med 7,4 procent.

Det är i linje med tidigare studier som visar att en kost som är rik på nötter skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar.

Forskare från Kalifornien har genomgått 25 studier, som totalt omfattade 583 personer, alla med olika kolesterolvärden, som åt 67 gram nötter om dagen. Och där fanns alla sorter: mandlar, hasselnötter, macadamianötter, jordnötter, pistagenötter och valnötter.

Alla sorters nötter sänker LDL-kolesterolet, men effekten av valnötter och mandlar är bäst belyst.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background