Päronform - så ska du äta

Ät en balanserad kost – med fokus på fettmängden.

23 maj 2012 av Michelle kristensen

Tre goda råd

  • Ät protein och fett till varje måltid samt kolhydrater från grönsaker och frukt.
  • Om du äter täta kolhydrater ska de vara fiberrika och intas i mycket små mängder.
  • Ät 5–6 måltider dagligen så att du får ett stabilt blodsocker och hög ämnesomsättning.


Optimal energifördelning:

30–35 % E från protein
20–30 % E från kolhydrater
35–45 % E från fett

Balanserad kost – med fokus på fettmängden.

Som päron lagrar du mindre fett när din kost har en balans mellan fett, protein och kolhydrater.

När det gäller hormoner visar studien att päronformade har relativt höga östrogennivåer. Det är därför viktigt att du inte ökar östrogennivåerna ännu mer. En del p-piller och livsmedel som innehåller östrogen, bör du äta minimalt av.

I motsats till äpplet kan du mycket väl äta matvaror tättpackade med kolhydrater, eftersom dina insulinreceptorer är bättre på att kontrollera blodsockret. Du ska däremot vara uppmärksam på hur mycket fett du får via din kost. För stora fettmängder lagras nämligen som fettreserver hos dig i högre grad än hos andra former.

Dina kolhydrater bör komma från grönsaker, frukt samt mycket fiberhaltiga kolhydrater, så att mättnadskänslan varar länge.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar