Bananens kroppsform är rak med nästan lika breda axlar som höfter.

Bananform - så ska du äta

Vissa bananer trivs bäst med en kostplan där relationen mellan protein, fett och kolhydrater är jämn, medan andra bananer hellre väljer dieter där kolhydraterna minskats.

23 maj 2012 av I FORM

Kolla om du trivs med äpple- eller päronkost

När det handlar om hur kroppen svarar på vissa livsmedel är bananen mycket mer oförutsägbar när det gäller en hel del livsmedel än äpplet och päronet.

Innan du ändrar på något i din kost ska du därför börja med att göra nedanstående test.

Frukosttest för bananen:

Så testar du dig själv:

  • Anteckna var 30:e minut de fyra första timmarna efter frukosten hur du mår. Är du hungrig, pigg, på gott humör, skärpt, har du en bra känsla i magen?
  • Lägg undan resultaten, titta först i slutet på veckan vilken måltid du mått bäst av. Om du är mest mätt efter frukost 1, känner dig friskast, har en bra känsla i kroppen samt känner dig skärpt i hjärnan, ska du följa rekommendationen för päron. Mår du bäst med variation 2, ska du följa äpplets rekommendationer.
  • Känner du ingen skillnad, rekommenderar vi att du äter som päronformen, eftersom där tillåts flest olika matvaror.


Kostplan för äppleformade


Kostplan för päronformade

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar