Det svenska fredagsmyset förknippas ofta med godis. Så det handlar om att välja något annat istället.

Hur stillar jag sötsuget utan att äta godis?

Varje gång jag har ätit vill min kropp ha något sött – även om jag äter gott och är mätt. Vad ska jag göra?

24 april 2014 av I FORM

Experten svarar

Ditt sötsug kan bero på flera saker. En orsak kan vara att du är ”offer” för begreppet sensorisk specifik mättnad. Det betyder att kroppen kräver en viss smak och inte är helt nöjd förrän den har tillåtits att njuta av den. Du kan prova att tillfredsställa ditt sug med lite socker i maten, till exempel lite ananas i currysåsen eller lite sweet chili som tillbehör. Du kan också välja en hälsosam och söt efterrätt som du kan runda av måltiden med. Ofta räcker det med en liten bit mörk choklad.

Ditt sug efter sötsaker kan också ha uppstått tidigare under dagen. Om du till exempel har haft ett blodsockerfall under eftermiddagen som har fått hjärnan att längta efter sötsaker, kan samma sockersug hänga kvar även efter middagen. Är det orsaken heter lösningen att inte äta mer på kvällen, utan istället arbeta in en rutin där du med ett strategiskt mellanmål ett par timmar efter lunch ser till att hålla blodsockret stabilt under hela eftermiddagen.

Vanans makt kan också få oss att hungra efter socker. Från det att vi är små barn, lär vi oss att finna tröst, glädje och njutning i sötsaker – och det kan också vara frestande med en belöning efter en lång dag på jobbet. Därför kan du prova att unna dig något annat gott efter middagen – istället för att hamna i sockerfällan.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar