Hur får jag i mig 500 gram frukt och grönt?

Jag tycker det är svårt att få i mig 500 gram frukt och grönt varje dag. Hur ska jag kunna börja äta mer frukt och grönt?

11 maj 2011 av I FORM

För det första ska du släppa tanken på att du måste äta exakt 500 gram varje dag. Det är inget magiskt med just 500 gram frukt och grönt, riktlinjerna är enbart framtagna för att få oss att äta mer än tidigare.

Om du är alltför fixerad vid de 500 grammen kan det bli ett för stort projekt och då mister du kanske tron på att det över huvud taget går. Forskning har visat att så lite som 100 gram extra frukt och grönt varje dag minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar med 5–10 procent. Prova att inte tänka på de 500 grammen, sträva efter att äta lite mer än du brukar – och öka mängden efter hand. Då gör du de sunda vanorna överkomliga för dig själv, så att du förmodligen håller fast vid dem längre tid.

Du kan göra det enklare för dig själv genom att äta de frukter och grönsaker du tycker bäst om och som finns tillgängliga för stunden. Om du inte är så bevandrad i köket kan du ta en sund genväg genom att köpa frysta grönsaker eller take away-mat med många grönsaker, till exempel läckra sallader från närmsta deli.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar