Frukt och grönt som en naturlig del av vardagen

Se svaret från experten på iform.se

7 juli 2015 av I FORM

Fråga

Hur gör jag frukt och grönt till en fast del av min familjs vardag?


Svar

Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna äter minst 500 gram frukt och grönsaker varje dag. Barn i åldern 4-10 år behöver 300-500 gram, så att de får tillräckligt med vitaminer, mineraler och kostfibrer för att kunna leka, lära, växa och må bra.

Så här gör du

Det kan låta som stora mängder frukt och grönt, men det är faktiskt inte så svårt att göra det till en del av familjens vardag. För det första ska du komma ihåg att köpa frukt och grönsaker, så att du alltid har det hemma i kylskåpet. För det andra ska du tänka på att de rekommenderade mängderna ska fördelas över hela dagen. Du kan alltså stoppa in lite frukt och grönt här och där i dagens måltider.

En vanlig grön dag

Er frukost kan bestå av havregryn, A-fil eller yoghurt med fruktbitar. Både banan, päron, bär och russin är goda.

På arbetet, på dagis eller i skolan kan era mellanmål vara en bit grovt knäckebröd samt en morot, gurka eller körsbärstomat. Till lunch kan smörgåsarna toppas med gurkskivor, tomat och röd paprika, med ett äpple eller en banan till dessert.

När hungern gör sig påmind framåt eftermiddagen är det nyttigt med en grov bulle och lite banan eller en hel frukt eller grönsak. Det är praktiskt att gå och gnaga på. Ett bra tips är att skära frukt och grönsaker i klyftor eller tärningar, så att du kan gå och småäta av dem under hela eftermiddagen. På så sätt blir de också mer spännande för barnen. Torkad frukt räknas för övrigt också med i dagens kvot av frukt och grönt.

Servera alltid grönsaker till middagen - antingen färska eller frysta. Frysta grönsaker innehåller lika många sunda ämnen som färska grönsaker. Du kan smyga in grönsaker i många rätter: Lägg grönsaker på pizzan, rotfrukter eller hackad spenat i potatismoset, rivna morötter i köttbullarna samt rivna grönsaker i köttfärssåsen. Servera en liten frukt till dessert - det är ett sundare alternativ än glass eller godis.

Tips till kräsna barn

Barn vill helst kunna se vad de stoppar i munnen - de äter nämligen med ögonen precis som du.

Därför är ett varierat urval av frukt och grönsaker det mest spännande för dig och dina barn.

Separera delarna i maten, så att det ser mer aptitligt ut. Ställ fram varje del av menyn i sin egen skål på middagsbordet, så att det blir mer inbjudande för barnen att äta.

Barn tycker ofta att grovt hackade grönsaker, mycket kokta grön saker samt stora bitar av grönsaker är oaptitligt. Hacka därför grönsakerna så fint att barnen inte upptäcker dem, eller ”färga” potatismoset grönt med spenat, så att de tycker att det är kul.

Även om du har ont om tid är en banan till frukost och rivna morötter till kvällsmaten betydligt bättre än ingenting!

SÅ FÅR DU I DIG FLER GRÖNSAKER

Har du också svårt att få i dig de rekommenderade 500 g grönt om dagen? Genom att byta ut den traditionella pastan till middagen mot sund pasta av squash, morötter eller rödbetor, kan du enkelt smyga in fler grönsaker i vardagen. Allt du behöver är en spiralizer! Med det smarta lilla köksredskapet i handen kan du förvandla all världens grönsaker till snygga pastastrimlor, som är långt sundare än den traditionella sorten. Just nu får du en spiralizer när du beställer 3 nummer av I FORM. Priset är ENDAST 99 kr + 49,50 i porto (totalt 148,50 kr)! 

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar