Spetsa din drink med lite hälsa.

Så gör du drinkarna lite hälsosammare

Att ta en drink en varm sommarkväll hör semestern till för många. Här kan du läsa om hur du njuter av den på ett lite hälossammare vis.

29 juni 2015 av I FORM

Alkohol på det hälsosamma sättet


Rödvin

är förmodligen det bästa valet när du vill njuta av ett glas alkohol. Rödvin har visat sig kunna förebygga blodproppar och sänka kolesterolvärdet bl a med hjälp av antioxidanterna resveratrol och polyfenol. Rödvin innehåller även flavonoider som sägs skydda mot cancer och dessutom bidrar det med järn, kalium och magnesium.

Vitt vin

är rödvinets sunda lillasyster. Ett glas avkylt vitt vin innehåller liksom rödvin flavonoider som sägs kunna förebygga cancer. Späd eventuellt ut alkoholprocenten med lite flädersaft.

Mörkt öl

är fullt av B-vitaminer och järn och innehåller faktiskt även fibrer (mer än ljust öl), så en iskall Guinness är inte ett så dåligt val på helgresan i London. Ljusare öl är inte heller så dumt: Humle och silicium finns i alla sorters öl och håller skelettet starkt. Dessutom förbättrar öl insulinkänsligheten och kan därmed förebygga diabetes. Öl innehåller färre kalorier än juice och sprit.

Champagne

är för dig som vill hålla vikten. Den sprudlande drycken innehåller färre kalorier än både rött och vitt vin. Bubblorna får dig även att dricka långsammare. Champagne är nästan lika "sunt" som rödvin, då den tillverkas av både röda och gröna druvor och innehåller samma mängd resveratrol. Champagne har också rykte om sig att kunna förbättra minnet.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar