Två väninnor äter lunch och dricker vitt vin.

Om du äter dina måltider vid ungefär samma tid varje dag, främjar det din hälsa.

© Colourbox

Ät vid de här tiderna och bli hälsosammare

Forskningen har talat! Det spelar roll vilken tid på dagen du äter din lunch.

25 september 2016 av Anja Bruneskjold

Har du och dina kollegor också olika uppfattningar om när det är bäst att äta lunch? Forskning visar att ni kanske borde se till att komma överens om en tidpunkt – och det snabbt. 

För tidpunkten för din lunch har mycket större betydelse än du kanske är medveten om. 

Även om det ibland är svårt att hålla sig till en fast tid, är det ändå en bra idé att verkligen försöka. För det kan betyda mycket för din hälsa om du antingen hoppar över lunchen, eller inte äter vid ungefär samma tid varje dag. 

Risk för övervikt och högt blodtryck

I två studier har engelska forskare från King´s College London bl a hittat ett samband mellan oregelbundna lunchtider och övervikt, typ 2-diabetes och för högt blodtryck. Undersökningen visade att de som äter vid olika tider hade högre blodtryck, högre BMI samt högre kolesterolvärde och insulinnivåer än de som äter mer regelbundet. Detta trots att de som åt oregelbundet inte åt lika många kalorier som den regelbundna gruppen. 

Därutöver har forskarna en teori om att varje måltid påverkar kroppen och dess dygnsrytm. Speciellt aptiten, din matsmältning och kroppens nedbrytning av fett påverkas negativt när du inte ser till att äta vid samma tider varje dag.

Resultet tyder alltså på att tiderna för dina måltider kan betyda mer än det du faktiskt äter, men forskarna ska nu undersöka sambandet ytterligare.

Är du dålig på att komma ihåg när du ska äta kan du sätta din mobil på att ringa när det är dags för såväl huvudmåltider som mellanmål. 

En sak är dock helt säker: Om du väntar för länge med att t ex äta lunch så påverkar det ditt blodsocker, och din mage kommer snabbt att skrika efter mat. Och det är ofta då som du sträcker dig efter godispåsen, eller gör andra osunda val med sämre mättnadsvärde och massor av kalorier. 

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar