Är energi i ett livsmedel sunt eller osunt?

Se svaret från experten på iform.se

7 juli 2015 av I FORM

Fråga

När jag handlar mat fokuserar jag mycket på hur låg fettprocenten är - men hur är det egentligen med energin? För mig låter energi som något "sunt", men är det verkligen det?


Svar

När man talar om energi i samband med livsmedel kan energin både vara sund och osund, beroende på vad energin i livsmedlet kommer ifrån.

Generellt

Ju lägre fettprocent och sockerandel i ett livsmedel, desto mindre energi innehåller livsmedlet.

Sunda livsmedel som frukt, grönsaker, spannmålsprodukter osv innehåller mindre energi per 100 g av varan än osunda livsmedel som choklad, godis och alkohol.

Samtidigt bidrar dessa sunda livsmedel med flera vitaminer och mineraler till din kost, än de osunda livsmedlen gör. Speciellt om du vill gå ner i vikt kan det därför inte löna sig att äta de osunda livsmedlen, som är mycket rika på energi.

Energin kommer från protein, kolhydrater, fett och alkohol

Energin i ett livsmedel kan komma från makronäringsämnena protein, kolhydrater, fett och alkohol. Utöver det innehåller livsmedel även olika mikronäringsämnen (vitaminer och mineraler), som inte är energigivande.

  • Per gram protein du äter får kroppen energi motsvarande 17kJ (4kcal)
  • Per gram kolhydrater får kroppen energi motsvarande 17kJ (4kcal)
  • Per gram fett får kroppen energi motsvarande 37kJ (9kcal)
  • Per gram alkohol får kroppen energi motsvarande 29kJ (7kcal)


Sund eller osund energi

Om energihalten i ett livsmedel är sunt beror i första hand på vilket makronäringsämne energin kommer från. En flaska alkohol innehåller exempelvis väldigt mycket energi, men den innehåller inte några nämnvärda vitaminer och mineraler, som din kropp kan ha nytta av.

I andra hand beror den sunda energin på sammansättnignen av det enskilda makronäringsämnet. Till exempel kan makronäringsämnet kolhydrat omfatta både de sunda kostfibrer som tex finns i spannmålsprodukter och det osunda socker som tex finns i godis.

Ett annat exempel är makronäringsämnet fett. Fett kan bestå av mättade, enkelomättade respektive fleromättade fettsyror. Generellt sett är de omättade fettsyrorna nyttigare för dig än de mättade. Men om du har två livsmedel - den ena med 10 g mättat fett och den andra med 10 g omättat fett, så bidrar de två livsmedlen med lika mycket energi från makronäringsämnet fett.

Läs näringsdeklarationen

Du måste alltså titta närmare på näringsdeklarationen för att ta reda på om energin i livsmedlet är sund eller osund.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar