Ingredienser till de små grå

Tänk dig för, innan du omvandlar ditt kök till ett apotek.

7 april 2010 av I FORM

En lång rad aminosyror, vitaminer och mineraler spelar viktiga roller i hjärnans funktioner, men det är inte alltid som du kan stilla behovet genom den vanliga kosten, och då måste du försöka fylla igen luckorna med någon typ av tillskott.

Vitaminer

Alla de vattenlösliga vitaminerna (B-vitaminer och C-vitamin) spelar viktiga roller i många av hjärnans funktioner, och i regel krävs det större doser än den officiellt dagligt rekommenderade dosen. Det bästa sättet att få i sig tillräckligt är att äta massor med ekologisk odlade grönsaker och fullkornsprodukter.

Mineraler och spårämnen

Det finns även mängder av mineraler och spårämnen som är viktiga för hjärnan. Bland annat kalcium, magnesium, zink, koppar, bor och mangan. Det bästa sättet att få i sig tillräckliga mängder av de här mineralerna och spårämnena är också genom kosten. Individuella tillskott i pillerform bör du helst undvika, eftersom kroppen ofta kan ha svårt att ta upp dem. Samtidigt riskerar du att kroppens mineralbalans blir förskjuten, om du får i dig stora mängder av ämnena i tablettform.

Den klart bästa källan, om du vill täcka behovet av mineraler och spårämnen är japansk tång som nori och arame. De kan ha ett mineralinnehåll av upp till 20 procent. Tång innehåller hela spektrat av mineraler och spårämnen i de mängder kroppen behöver och i en form som kroppen lätt kan ta upp.

Aminosyror

Aminosyror påverkar också din mentala kapacitet. De flesta av dem behöver du inte få genom kosten, eftersom kroppen producerar dem själv. Det är emellertid inte alltid som kroppen producerar tillräckligt mycket. Därför är det viktigt att du får proteiner (källan till aminosyrorna) från många olika håll, så att du garanterat får i dig tillräckliga mängder av aminosyrorna.

Socker är hjärnans bränsle

Hjärnans favoritkälla till energi är glukos, och det är därför tämligen viktigt att man håller en jämn blodsockernivå. Stora svängningar i blodsockernivån eller ett konstant lågt blodsocker försämrar hjärnans funktioner och aktivitet och gör att du får svårare att koncentrera dig längre stunder åt gången.

Det bästa sättet att hålla en jämn blodsockernivå är att äta mat, som frigör energin långsamt och konstant. Mat som innehåller snabb energi, till exempel snabb- eller skräpmat, ger en kort period med alldeles för högt blodsocker, varpå det faller väldigt snabbt och slutar med att vara alldeles för lågt.

Det är därför man ofta ser barn som blir jätteenergiska och sedan ganska snabbt trötta, okoncentrerade och griniga, när de fått massor med godis eller junkfood.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar