Frukt stärker ditt skelett

Visste du att frukt stärker ditt skelett på samma sätt som till exempel mjölk?

7 juli 2015 av I FORM

Det är resultatet av en ny engelsk studie, där forskare har tittat på skelett och kostvanor hos olika åldersgrupper från 16 till 83 år. De pekar på att i synnerhet frukt, men även grönsaker, stärker skelettet och att båda delar har en positiv inverkan på skelettets kalkmängd. Förklaringen är att grönsaker och frukt minskar avkalkningen av skelettet, eftersom de skapar en basisk miljö i kroppen. Kött däremot skapar en sur miljö och påskyndar avkalkningen av skelettet. Utöver att skapa en gynnsam basisk miljö fungerar alla vitaminerna som antioxidanter och skyddar kroppens celler mot fria radikaler, som försvagar skelettet ännu mer.

Studien visade också att bara 25 procent av tonåringarna och 38 procent bland yngre kvinnor åt 400 gram frukt och grönt eller mer. De äldre hamnade i topp: 50 procent av dem intog mer än 400 gram frukt och grönt om dagen.

Fler sätt att stärka skelettet

  • Se till att få kalcium och D-vitamin - t ex makrill på burk som kombinerar bägge delar med kalk från fiskben och D-vitamin från fiskkött.

  • Ägna dig åt tung styrketräning. Undersökningar visar att pressen från de tunga vikterna får kroppen att bygga upp ytterligare benvävnad.

  • Spring, hoppa och skutta, för de upprepade landningarna sätter fart på benproduktionen, speciellt i de skelettdelar som mottar de kraftigaste stötarna.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar