CHIA: Det nya superfröet

Två skedar räddar ditt liv. Läs mer om frönas magiska egenskaper.

4 maj 2014 av I FORM

Två skedar av fröna innehåller kalk motsvarande flera glas mjölk, mer omega-3 än en laxfilé och 30 procent fler antioxidanter än blåbär. Kostforskare är förbluffade över detta lilla frö som höll liv i Mexicos aztekindianer för att sedan glömmas bort.

Åtta fördelar med chiafrön

 

  • Förebygger cancer
  • Förebygger hjärt-kärlsjukdomar
  • Gör dig smal
  • Stabiliserar ditt blodsocker
  • Ger ett starkt skelett
  • Stärker matsmältningen och motverkar infektioner
  • Försörjer huden med nyttiga fettsyror
  • Motverkar PMS

 

 

Fläta in dem i kosten - morgon, middag och kväll

Ät chiafröna hela eller krossade, eller gör groddar på samma sätt som krasse och lägg på maten. De är goda att blanda i torkad frukt eller strödda över frukostgröten eller till grönsaker. Blanda dem i degen när du bakar eller häll en matsked i ett glas saft eller juice.

Gör en gelé som lindrar, mättar och gör dig smal


Så här gör du:

    • 1 del frön till 9 delar vatten.

 

  • Häll vattnet i en bra plastlåda.

 

 

  • Rör ner fröna långsamt.

 

 

  • Vispa med en gaffel.

 

 

  • Vänta 5 min och vispa igen.

 

 

  • Låt det vila i 10 min.

 

 

  • Rör igen och gelén är färdig.

 

 

Så här använder du den

Blanda ner den i gröt eller i en yoghurt ellet filmjölk. Du kan även låta 50-70 procent av din smoothie bestå av gelén och därmed dricka en större portion utan att få i dig mycket kalorier. I gengäld får du i dig extra mycket fibrer och näringsämnen. Förvaras i kylen i upp till två veckor.

Krossa fröna - och frigör omega-3

Du får allra mest ut av frönas omega-3 om du krossar dem i en mortel, eftersom det frigör de nyttiga fettsyrorna. De krossade fröna har en nötaktig smak, som passar många olika sorters mat. Strö chiafrön på din frukostgröt, på sallad, över skivad frukt eller på pasta- och risrätter.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar