Bra källor till kalk

Så här mycket behöver du av följande livsmedel för att till fullo täcka ditt dagliga kalkbehov:

7 juli 2015 av I FORM-redaktionen

Mjölk och yoghurt: 600 g
Hushållsost: 5 skivor
Sardiner i olja: 200 g
Keso: 400 g
Ljus choklad: 450 g
Grönkål: 450 g
Torkade fikon: 450 g
Broccoli: 900 g

Kalciumbehovet är normalt sett lätt att täcka genom kosten, medan många däremot har problem med att täcka det dagliga behovet av D-vitamin. Speciellt på vintern och om man inte kommer ut i solen. Hör man till dem som inte äter fet fisk och sällan utsätter huden för solens strålar, kan ett D-vitamin-tillskott rekommenderas.

Bra källor till D-vitamin

  • Solljus - en halvtimme om dagen i ansiktet och på armarna täcker behovet på sommaren. På vintern får vi inte något från solen. Förmågan att förvandla solljus till D-vitamin avtar med åldern.
  • Fet fisk: lax, ål, sill, hälleflundra och sardiner.
  • Fiskrom: all slags rom.

LÄS OCKSA: Allt du behöver veta om stenbitsrom

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar