Ät rätt och sov gott

Om du har problem med att somna kan orsaken vara att du inte äter rätt glykemiskt, enligt australiska forskare.

7 juli 2015 av I FORM-redaktionen

Forskarna har undersökt hur de livsmedel och drycker som vi intar timmarna innan läggdags påverkar den tid som det tar att somna.

Högt GI gör dig sömning

Forskarna drar utifrån studien slutsatsen att livsmedel med ett högt glykemiskt index, GI, är bättre att falla i sömn på än livsmedel med ett lågt glykemiskt index. Orsaken är att de högglykemiska livsmedlens innehåll av kolhydrater ökar blodets mängd av ämnet tryptofan, vilket gör dig sömnig.

Testpersonerna somnade i genomsnitt 8,5 minuter snabbare när de hade ätit mat med högt GI. Men det förekom skillnader på 30 minuter.

Källa: American Journal of Clinical Nutrition


Sov gott med:

  • Dadlar
  • Riskakor
  • Bakad potatis
  • Mango
  • Franskbröd
  • Ananas
  • Doughnuts
  • Jasminris
  • Fikon
  • Risnudlar


Undvik strax före sovdags

  • Färsk, kokt potatis
  • Brunt ris
  • Körsbär
  • Grapefrukt
  • Tomatjuice
  • Äpplen
  • Plommon
  • Fullkornspasta

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar