Skål med svarta vinbär.
Är humöret i botten!

Ät dig på gott humör med svarta vinbär

Du känner nog främst igen dem från gelén till söndagssteken, men de blåsvarta vinbären är också fulla av viktiga vitaminer och har en positiv effekt på ditt humör.

18 juli 2016 av Journal of Functional Foods

Därför ska du äta svarta vinbär

Lägg gärna till svarta vinbär på bärmenyn i höst för att hålla deppiga känslor borta, för i en ny studie har de visat sig vara effektiva humörpiller. 

Forskare från Nya Zeeland har testat en dryck på 250 milliliter, med eller utan svarta vinbär, på 36 personer mellan 18 och 35 år och den visade sig ge effekt. De testpersoner som fick svarta vinbär uppvisade förbättringar i både humör och koncentration samt mindre mental trötthet än de som inte fick i sig bären.

3 svarta vinbärstips

  • Stoppa ner svarta vinbär i juice
    Pressa 100 g svarta vinbär, 200 g äpple och en skalad citron i juicepressen.
  • Lägg svarta vinbär i salladen
    Blanda en påse babyspenat med ett halvt salladshuvud. Gör en dressing av citron, honung, soja och peppar och toppa med vinbär och fetaost.
  • Använd svarta vinbär i soppa
  • Koka 1,5 dl vatten med 50 g socker. Lägg i 150 g svarta vinbär och koka med lock i 3 minuter. Rör ut lite majsstärkelse i kallt vatten och red av. Låt krämen svalna och servera med grekisk yoghurt.


Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar