Antioxidanter

Vad är antioxidanter och hur får du dem enklast? Få en översikt här!

Antioxidanter är bäst naturella

Vi ska ha rikligt med antioxidanter innan de neutraliserar de så kallade fria radikalernas skadliga effekter i kroppen. Och vi ska helst inta dem naturligt genom kosten.

14 april 2010 av I FORM

Antioxidanter

En rad studier har visat att det inte gör särskilt mycket nytta att få i sig dem som kosttillskott. Det beror på att det i vissa livsmedel kan finnas tusentals antioxidanter som samverkar, medan det bara är en enda eller två sorters antioxidanter i kosttillskott.

Säkert är det att en kost rik på antioxidanter kan förhindra eller hämma utvecklingen av sjukdomar som till exempel cancer, hjärt-kärlsjukdomar och alzheimer. Flera studier har visat att det finns flest antioxidanter i ekologiska frukter och bär.

Här hittar du antioxidanter i mat:

Alla former av frukt och grönt

Växtfenoler i sig själva har inte visat sig ha någon större antioxidativ effekt i människokroppen. Men det är fortfarande ett faktum att fruktt och grönt skyddar dig mot bl a cancer och hjärtsjukdomar, bl a för att de innehåller kostfibrer och vitaminer. Vitaminerna bevarar du bäst genom att äta dina grönsaker som råkost.

Så tar du bäst upp antioxidanterna

Få massor av vitaminer från broccoli, grönkål, nypon, paprika svarta vinbär, och fyll på med kostfibrer från med ärter, palsternacka och päron.

Tomater och morötter

Dessa innehåller bl a karotenoider. De ombildas i kroppen till provitamin A som har en bevisat god effekt på din syn, och forskning från universitetet i Düsseldorf har visat att lykopen, som är en karotenoid, skyddar din hud mot farlig UV-strålning.

Så tar du bäst upp antioxidanterna

Då karotenoider är fettlösliga kan kan du ta upp dem bättre genom att låta tomater och morötter ingå i soppor och gryträtter istället för att äta dem råa.

Nötter, ägg och växtoljor

Dessa innehåller alfa-tokoferol, ett E-vitamin som är nödvändigt för de fettmembran, som omger våra nervceller, och för att hela vårt neurologiska system ska kunna fungera optimalt.

Så tar du bäst upp antioxidanterna

Särskilt mandlar, rapsolja och hasselnötter är rika på E-vitamin.

Te och choklad

Båda innehåller katechiner, som är några av de antioxidanter som har visat sig vara lättast för oss människor att ta upp, och som tros kunna förhindra inflammation i kroppen.

Andra källor till antioxidanter som inte lönar sig:

Kosttillskott med antioxidanter

De är ofta mer skadliga än till hjälp. Kosttillskott består oftast av en eller två antioxidanter, medan äkta källor ger ett raffinerat samspel av antioxidanter och andra ämnen som är mycket mer effektivt.

Örtkryddor

Riktigt superfood som boostar hälsan, men antioxidanterna går i stort sett rakt igenom kroppen utan att tas upp.

Dyra importerade bär

Här finns det antocyaniner men dessa går också i stort sett igenom kroppen utan att tas upp.

Rödvin

Trots vissa positiva egenskaper är det fortfarande alkohol, som försvagar immunsystemet och bidrar till hjärtsjukdomar och olika cancerformer. Dricker du 3-6 standardglas i veckan ökar din risk för bröstcancer med åtta procent. Och det spelar ingen roll om det är breezer, öl eller vin du sköljer ner. Att de lever längre i länderna runt Medelhavet p g a rödvinet är tyvärr en seglivad skröna. Det beror främst på den goda fettkvaliteten i deras kost.

Här hittar du antioxidanter
TypLivsmedel
BärBlåbär, björnbär, jordgubbar och hallon
BönorKidneybönor, pintobönor, små röda bönor och svarta bönor
FruktÄpplen (med skal), körsbär och avokado
GröntsakerKronärtskocka, rödkål och spenat
Nötter Valnötter, pistagenötter och pekannötter
Kryddor Mald nejlika, mald kanel och mald ingefära
SpannmålProdukter baserade på havre

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar