... är inte längre ett måste i din sunda kost, eftersom bärens antioxidanter inte tas upp av kroppen. Du får mer hälsa för pengarna med säsongens frukt och grönt

6 helomvändningar om antioxidanter

Vad trodde vi tidigare om antioxidanter – och på vilket sätt har vi blivit klokare? Ta en titt på I FORMs uppdatering och se hur du bäst kan utnyttja den nya kunskapen i din vardag.

Antioxidanter & fria radikaler

  • Vad trodde vi tidigare

    Kroppens celler invaderas av fria radikaler från bl a UV-strålning, rökning och alkohol. Radikalerna orsakar varaktig skada på vårt DNA. Den rådande teorin har varit att antioxidanter i kosten oskadliggör radikalerna.


  • Vad vet vi nu

    Antioxidanter kan fortfarande oskadliggöra fria radikaler. De tillsätts till exempel livsmedel för att förlänga hållbarheten. Men din kropp är inte någon vakuumförpackad skinka, med hjälp av enzymer kan dina celler själva bilda naturliga antioxidanter. Man anser dessutom inte längre att fria radikaler enbart är av ondo, de är en del av kroppens eget komplicerade immunsystem.


  • Hur ska vi handskas med det

    I stället för att uteslutande välja livsmedel som innehåller många antioxidanter, bör du fokusera på livsmedel som stärker ditt eget antioxidativa system. Det är frukt och grönsaker av alla slag – forskarna vet för närvarande inte om vissa sorters frukt eller grönsaker stärker systemet bättre än andra.


Antioxidanter & ORAC


  • Vad trodde vi tidigare

    ORAC har utvecklats i USA. Ju effektivare antioxidanterna kan neutralisera fria radikaler i ett provrör, desto högre ORAC-värde har de. Blåbär och spenat innehar topplaceringarna.


  • Vad vet vi nu

    ORAC-analysen säger något om aktiviteten av antioxidanter i det livsmedel man undersöker, men inget om aktiviteten av antioxidanter i kroppen efter intaget av livsmedlet – till exempel blåbär och spenat. Vissa av antioxidanterna upptar vi bara i ringa grad – till exempel antocyaniner från blåbär.


  • Hur ska vi handskas med det

    Låt ORAC-tabellen stanna hemma när du handlar bär och andra välsmakande vitaminbomber. Enligt professor Lars Dragsted är den inte värd papperet den är skriven på.


Antioxidanter & sjukdomar


  • Vad trodde vi tidigare

    Eftersom sjukdomar som cancer, demens och hjärtsjukdomar bland annat uppstår på grund av fria radikaler trodde man att antioxidanter från kosten kunde förebygga och i vissa fall bota dessa sjukdomar.


  • Vad vet vi nu

    Ny forskning visar, att antioxidanterna inte alls skyddar mot cancer i den grad man tidigare trott. Det har aldrig bevisats att det är antioxidanterna i frukt och grönt som är bra för vår hälsa. Kanske beror det på helt andra ämnen… Det beror inte heller entydigt på fria radikaler att vi blir sjuka, troligen beror det på att vårt eget antioxidativa system inte fungerar optimalt.


  • Hur ska vi handskas med det

    Ska vi i fortsättningen välja livsmedel med många antioxidanter för att förebygga sjukdom? JA! säger Martin Kreutzer. Det verkar som om det är samma livsmedel som förebygger sjukdom och för tidigt åldrande, oavsett om det beror på antioxidanter, mindre mättat fett, kostfibrer, vitaminer eller något annat.


Antioxidanter & frukt och grönt


  • Vad trodde vi tidigare

    Växter innehåller fenoler – en brokig skara av bioaktiva ämnen. Fenolerna skyddar växterna mot väder, insektsangrepp och UV-strålning. Därför trodde man att antioxidanterna också skulle skydda oss människor och stärka vårt immunförsvar.


  • Vad vet vi nu

    Växtfenolerna är utformade för att försvara växterna mot väder, vind, insekter och annat otyg. Men det betyder inte nödvändigtvis att de skyddar oss i samma grad. Enligt Lars Ove Dragsted måste vi gå till botten med frågan för att ta reda på varför frukt och grönt har en sjukdomsförebyggande effekt.


  • Hur ska vi handskas med det

    Innan du slutar med smoothies i ren frustration, tänk på att experterna fortfarande är överens om att frukt, grönsaker och bär är sunt även om de inte kan enas om varför. Det finns därför ingen anledning att omvärdera din inställning till frukt och grönsaker eller sluta lära dina barn tycka om det!


Antioxidanter & träning


  • Vad trodde vi tidigare

    Hittills har man trott att om du varit utsatt för många fria radikaler – under till exempel hård träning – är också behovet av antioxidanter stort.


  • Vad vet vi nu

    Norsk forskning har visat att antioxidanter, tvärt emot vad man tidigare trott, faktiskt hämmar effekten av hård träning. Studien har gjorts på fotbollsproffs. De deltagare som tog tillskott med karotenoider fick sämre uthållighet under träningen än de som inte fick antioxidanttillskott.


  • Hur ska vi handskas med det

    Hård fysisk träning kräver inget extra intag av antioxidantrika livsmedel. Hård fysisk träning stimulerar däremot cellernas egen produktion av naturliga antioxidanter.


Antioxidanter & färger


  • Vad trodde vi tidigare

    I växter bildas olika färger som en del av deras naturliga försvar. Färgerna fungerar som antioxidanter i växterna.


  • Vad vet vi nu

    I de flesta studier används bara vissa antioxidanter, men frukt och grönsaker innehåller flera hundra potentiella antioxidanter. Därför kan höga doser av en enda antioxidant skapa störningar. Troligtvis kan antioxidanterna ha behov av varandra för att fungera.


  • Hur ska vi handskas med det

    Enligt Martin Kreutzer kan du förbättra hur antioxidanterna utnyttjas genom att äta varierat, så kroppen förses med många olika antioxidanter.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar