5 kilo på 50 dagar: Välj rätt fetter

Ät lite fett - av den nyttiga sorten.

26 april 2010 av I FORM

Därför:


Fett är inte din fiende när du vill minska fettreserverna. Tvärtom, för får du för lite blir det svårt att hålla kroppen frisk. Samtidigt påverkas aptiten negativt om måltiden inte innehåller fett.

Dessutom ser fettet till att kolhydraterna inte tas upp så snabbt. En tunn fetthinna hindrar helt enkelt att blodsockret svänger upp och ned vilket främjar fettförbränningen.

Konsten är att hålla intaget till 50–70 gram om dagen, minska intaget av mättat fett, täcka kroppens behov av livsnödvändiga omega-3- fettsyror och samtidigt få gott om enkelomättade fettsyror.

Så gör du:

  • Kontrollera fettinnehållet; malet kött bör ligga på högst 5–8 procent, pålägg max 5 gram fett per 100 gram och mjölk och yoghurt under 1 gram fett per 100 g.
  • Ät fet fisk varje dag, sill eller makrill på smörgåsen eller lax till kvällsmaten. Försök att få dig 25–30 gram fet fisk om dagen.
  • Få nyttigt fett i alla måltider. Om du inte äter fet fisk, ät då avokado, nötter eller kärnor, oliver eller 1–2 tsk god rapsolja.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar