5 kilo på 50 dagar: Ät lite mindre, men mer mättande

Konsten när man vill öka fettförbränningen är att hitta en bra balans mellan att äta mindre och samtidigt optimera energitätheten.

28 april 2010 av I FORM

Därför:


De flesta människor mår bäst när de får äta sig mätta. Problemet är bara att det ofta betyder en massa överflödiga kalorier.

Samtidigt sänker en stort måltid som regel din aktivitetsnivå, eftersom en full mage gör att du känner behovet av ”siesta” och därmed en lägre grad av fysisk aktivitet.

Konsten när man vill öka fettförbränningen är att hitta en bra balans mellan att äta mindre och samtidigt optimera energitätheten. Därmed kostar portionen mindre i kalorimängd än annars – utan att magen samtidigt känns tom.


Så gör du:

  • Mer grönsaker och färre kolhydrater. I praktiken gäller det att minska stärkelsekällorna till ungefär en fjärdedels portion, medan grönsakerna får lov att fylla hälften av tallriken.
  • Vänj dig vid att bara äta en portion. Äter du mer äter du garanterat för många kalorier.
  • Snåla med fettet. Fettinnehåller ungefär dubbelt så många kalorier som proteiner och kolhydrater.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar