11 kostråd som minskar stress

Stressad? Då ska du till exempel satsa på fibrer, B- och C-vitaminer. Här kommer 11 kostråd för dig som är stressad.

28 maj 2013 av I FORM-redaktionen

  • 1. Ät nyttiga mellanmål både på för- och eftermiddagen.

  • 2. Ät varken för lite eller för mycket.

  • 3. Fyll på ordentligt med C-vitaminer från t ex kiwi och röd paprika.

  • 4. B-vitaminer är också viktiga, när du är under psykisk press. Ät ägg, kyckling och ost.

  • 5. Ät aldrig frukt eller bröd utan tillbehör i form av lite fett eller protein.

  • 6. Smyg in kostfibrer i dina tre huvudmåltider, exempelvis i form av fullkorsnrågbröd och grova grönsaker som kål.

  • 7. Byt ut kaffet mot lugnande örtte.

  • 8. Du saknar magnesium, när du stressar, så se till att fylla på lite extra. Ät till exempel havregryn och bönor.

  • 9. Omega-3-fett hjälper till att hålla kroppen sund, när du stressar. Omega-3-fett hittar du produkter som i fet fisk, valnötter och rapsolja.

  • 10. Laga enkel mat. Det är smart att ha saker som frysta wokgrönsaler smarta att ha i frysen – de är lika nyttiga som de färska grönsakerna i mataffären.

  • 11. Håll dig borta från godis och kakor.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar