Läs också

Massagegrepp

Spinning: Massage efter träningen

Utöver skador när man cyklar omkull, kan cykling och spinning ge upphov till smärta i nacke, knän och vader. De uppstår vid för hård träning, men olika sorters massage på de ömma områdena kan lösa upp spänningar.

8 juli 2015 av I FORM

Massage av knäet

Spänningar på knäets baksida på grund av för hårt trampande på pedalerna kan förebyggas med massage.

Massage: Böj knäet och låt fingrarna tränga djupt in i knävecket. Fingrarna ska göra djupa, tvärgående strykningar och tänjningar neråt och åt sidorna. Djupa tvärgående strykningar och tvärmassage återställer knänas muskelfunktion.

Massage av underbenet

Smärta i de muskler i underbenet som används när man sträcker benet kommer ganska plötsligt och blir värre om du fortsätter cykla.

Massage: Smärtan kan förebyggas med tvärmassage på sträcksenorna på framsidan av ankeln med rörelser fram och tillbaka tvärs över - observera inte längs med senan.

Massage av nacke och axlar

Efter en cykeltur kan det uppstå ett kroniskt spänningstillstånd som också kan ge huvudvärk eller resultera i smärtor som strålar hela vägen ner till tumsidan av underarmen.

Massage: Denna övning löser upp och förebygger spänningar i nacke och axlar. Massage med tryck på nacke och axlar samt djupgående strykningar precis där man kan känna att kraniet slutar och nacksenorna börjar, gör underverk.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar