Gör ditt eget spabad

Nej, det räcker inte med ett bubbelbadkar för att skapa en total spaupplevelse. Men ditt badrum kan räcka om du ser till att tillgodose alla dina fem sinnen. Läs om hur du kan inreda ditt badrum till en välgörande fristad där du kan ladda batterierna.

30 september 2010 av I FORM

När köket blivit en samlings- och samtalsplats är det plötsligt inte bara män som ibland känner att de behöver fly till badrummet och stänga dörren om sig. Också många kvinnor gömmer sig i badrummet eftersom det snart är den enda platsen i hemmet där man kan vara för sig själv och få tänka utan att ständigt bli avbruten.

Som tur är behöver vi inte nödvändigtvis sitta och häcka på en obekväm toalettsits bara för att vi vill vara för oss själva.

Nu för tiden kan man ha en bekväm stol stående i badrummet, för att inte tala om den nya generationens bubbelbadkar där man kan ligga och bli salig medan vattenstrålar och luftbubblor masserar alla kroppens delar.

Med andra ord kan badrummet på ett enkelt sätt rymma en lång rad av spaupplevelsens ingredienser hemma hos dig, när du själv har tid och lust. Förutsatt att badrummet är ledigt!

För att komma nära en riktig spaupplevelse räcker det inte med att anlita en rörmokare och få ett avancerat badkar eller en dusch med massagestrålar installerad. Du bör också tänka med fokus på det fysiska och koncentrera dig på detaljerna med dina egna sinnen som utgångspunkt. Se till att miljön runt omkring dina badsessioner stimulerar dina öron, din näsa, dina ögon, din gom - ja, alla dina sinnen.

Här får du en rad förslag på hur du kan tillgodose varje enskilt sinne med hjälp av inredning och diverse redskap, stora som små, som hjälper dig komma i rätt stämning.

Synen - Skapa visuell ro runt dig

Synen av vatten har en avslappnande effekt, både reflektionerna, dess rörelse och färgerna. Många spabad är byggda så att vattnet och dess rörelser blir tydligt framhävda. Tänk också på det hemma; en trädgårdsdamm, ett akvarium, glasvaser med vatten i - dina ögon finner ro när de ser vatten.

Skapa visuell ro runt dig. Ta bort allt som distraherar dig eller påminner om vardagen och plikterna. Städa bort allt som stör. Din spamiljö måste vara så ren och ordnad som möjligt för att du lätt ska kunna slappna av.

Använd helst naturliga ljuskällor. Dagsljus är mjukast och bäst. All artificiell belysning bör tonas ner. Tänd i stället massor av levande ljus omkring dig och omge dig med färger som har en lugnande effekt. Vitt och ljusa naturfärger är klassiska spafärger, men grönt och blått skapar också harmoni. Vissa färger har rakt motsatt effekt på olika personer. Hitta därför din egen välbefinnandepalett. Välj något som du kan fästa blicken på medan du skapar ro i ditt inre och påbörjar resan inåt. Det kan vara en bild, en vas, en liten skulptur eller ett reseminne som väcker trevliga minnen hos dig.

Luktsinnet - Från doftljus till färska blommor

På ett spa möter näsan dofter som på ett målinriktat sätt kan stimulera kropp och själ eller medverka till avslappning. Det kan vara aromaterapeutiska oljor och örter, rökelse och doftljus med inslag av kryddor. Hemma kan du själv välja de dofter som påverkar dig på bästa sätt. En del besväras av vissa dofter och föredrar en luktfri atmosfär. Annars kan du omge dig med blommor, doftljus, aromatiska doftoljor eller essenser.

Tänk på att mycket av den så kallade aromaterapin är syntetisk och kan ha rakt motsatt effekt mot den du förväntar dig. Med rätt doft hittar du snabbare det rätta stämningsläget. Pröva dig fram - och blanda inte för många olika dofter.

Hörseln - Lugn och fridfull spamusik

Det viktigaste ljudet du kan omge dig med i en spamiljö är tystnaden. Det behöver inte vara fullständigt tyst men milda, rogivande och invanda ljud gör att du ställer in dig på avslappning och närvaro. Ren och välgörande tystnad är en lyx som många är helt ovana vid och behöver lära sig känna igen.

Om du vill lyssna på musik bör du välja något som är gjort för avslappning och hjälper dig att trappa ner från en hög stressnivå.

En del föredrar musik utan ord och sång som vissa sorters new age-musik, terapeutisk musik eller särskild spamusik. Klassisk musik, särskilt Mozart, påverkar också hjärnan på ett bra sätt.

Porlande, vågskvalp och måsskrik är lugnande ljud som ofta finns med på cd-skivor med spamusik. Precis som flöjter, klosterkörer och asiatiska harmonier med diverse stränginstrument. Undersökningar har visat att ljudet av vågor som slår mot stranden påverkar hjärnvågorna på samma sätt som meditation. Det kan därför sänka blodtrycket och pulsen och minska ångest.

Att lyssna till havet efter en semester där vågskvalpet var en del av bakgrundsljudet är särskilt effektivt. Ljudet av vågorna framkallar nämligen starka och positiva minnen från semestern.

Känseln - Vattnet som massör

Att bli masserad, ompysslad och känna rutinerade händer knåda sin kropp är en viktig del av en spavistelse. Det får du klara dig utan i ditt hemmaspa, om inte din partner finns där för att ge dig massage, men misströsta inte: du har tillgång till vatten. Använt på rätt sätt kan vattnet nå djupt in i din hud och vävnad och ha en liknande effekt.

Trots att moderna duschar kan ha avancerade massagefunktioner får du en mer autentisk spaupplevelse i ett badkar. Den idealiska vattentemperaturen är 38,5 grader och den får inte överstiga 40 grader. Du kan berika vattnet med oljor eller färska örter som till exempel lavendel, rosmarin eller salvia. Sjunk långsamt ner i badkaret och dröm dig bort. Om du har svårt för att slappna av kan du fokusera på att andas med magen. Andas långsamt in och andas långsamt ut igen.

Om du inte har något badkar kan du i stället skrubba hela kroppen. Fukta först kroppen och sätt dig sedan på en badstol eller träningsboll i duschen. Skrubba kroppen med skrubbsalt och tvåla in dig. Använd en svamp eller badborste och se till att varenda centimeter hud från topp till tå blir skrubbade. Huden ska sticka till av värme, innan du sköljer bort löddret. Du kan också slå på huden med björkris på finskt vis.

Ett sådant spabad ska pågå maximalt 15-20 minuter, oavsett om du befinner dig i ett kar eller en duschkabin. Massera slutligen huden med en bodylotion eller en kroppskräm som ger huden koncentrerad fukt.

Smaken - Vatten för invärtes bruk

Nej, vi har inte tänkt att du ska äta i ditt hemmaspa. Men du måste ha något att dricka. Många spabehandlingar har en utrensande effekt och gör att kroppen förlorar vätska. Vatten är ett bra val. Vattnet i våra kranar är bland det renaste i världen, börja därför med att skölja igenom ditt system med ett glas rumstempererat vatten. Kanske med lite smak tillsatt, till exempel en skiva citron, lime, ingefära eller någon annan favoritkrydda.

Du kan naturligtvis också välja ett lätt bubblande mineralvatten eller grönt te som har fått kallna. Det är bäst att gå på spa på fastande mage. Vilket betyder att du inte ska äta två-tre timmar före. Men du får inte vara så hungrig att du bara tänker på mat. Om du är jättehungrig är det bäst att bottna med frukt.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar