Här ger vi dig tips på den bästa maten till varje trimester.

8 kosttips till den växande magen

Du är vad du äter - också när du är gravid. Se vilken kost du ska satsa på när du har en växande mage.

20 april 2015 av Marie Steenberger

8 kosttips för en sundare graviditet


Kolhydrater: Glöm stenålderskosten

Stenålderskost är no-go när du är gravid. Du behöver energin från hälsosamma kolhydrater som fullkorn, frukt och grönt. Om du sparar för mycket på kolhydraterna riskerar du att både du och ditt barn inte växer tillräckligt.

Kalcium: Bygg upp barnets skelett

Kalk bygger upp skelettet och minskar även risken för havandeskapsförgiftning. När du är gravid ska du ha mellan 500 och 900 mg kalcium varje dag. Du får den från mjölk, gröna grönsaker, nötter och fullkorn.

Fett: Omega-3 ger kloka barn

Du behöver alla sorters fetter när du är gravid, men du gagnas extra av omega-3-fettsyror som har stor betydelse för utvecklingen av barnets hjärna. Fet fisk som lax, sill och makrill är bra källor. Det samma gäller för rapsolja, linfrön och valnötter.

Protein: En sund vikt kräver 60 g

Du ska ha cirka 60 g protein varje dag. Proteinet hjälper att ge ditt barn en hälsosam födelsevikt och är även viktiga för hår, muskler, naglar, hud och organ. Ägg, fisk, kött, mejeriprodukter, ärter, linser, bönor och nötter är bra källor.

Folsyra: Ät tillskott och spetskål

B-vitaminen folsyra är livsviktig för barnet. Brist kan medföra allvarliga missbildningar, därför rekommenderas ett tillskott på 400 mg folsyra före och under graviditeten. Komplettera gärna med spetskål, gröna sallader och spenat.

D-vitamin: Hjälper mot astma

D-vitamintillskott hos gravida reducerar enligt undersökningar risken för att barnet utvecklar skleros senare i livet. Forskare menar också att D-vitamin kan dämpa astmasymptom. D-vitamin utvecklas framför allt i huden när solen skiner, men finns också i exempelvis ägg.

Järn: Till den lilla vampyren i magen

När du är gravid bildar din kropp extra blod för att klara belastningen - du har cirka 40-50 procent extra från vecka 28, vilket kräver järn till de röda blodkropparna. De flesta kvinnor behöver tillskott, men järn finns också i kött, skaldjur, nötter, bönor och linser.

Jod: Gör att barnet får lätt att lära

För lite jod kan skada barnens inlärningsförmåga senare i livet. Gravida behöver cirka 250 mg jod per dag, men vi endast i oss i snitt 80 mg via kosten. Dina vitaminer ska därför säkra dig cirka 150 mg jod. Se också till att få i dig rikligt med mjölk, fisk och skaldjur.

Tack till: Karolin Villablanca, leg. barnmorska, Örestadskliniken, Malmö

I FORM tipsar:

Boosta din hälsa med ett aktivitetsarmband

Vill du gärna vara sundare och ha mer energi 2019? Då är ett aktivitetsarmband rätt väg att gå. Se här varför ett aktivitetsarmband med stegräknare och sömnmätare kan bli en av de bästa investeringar du någonsin har gjort i din hälsa.

Ett aktivitetsarmband som detta från Active Fit kan verkligen boosta din hälsa – bland annat för att du blir supermotiverad till att röra på dig mer och göra något för din sömn.

Undersökningar visar att en stegräknare nästan verkar magiskt motiverande. Enligt amerikanska studier kan en stegräknare få människor att gå hela 1,5 km mer varje dag! Med sidoeffekten att både deras blodtryck och vikt minskade markant.

Få ett aktivitetsarmband med stegräknare och sömnanalys till extrapris!

Just nu kan du få ett aktivitetsarmband, som både räknar steg och mäter din sömn och puls, till specialpris tillsammans med din nya I FORM-prenumeration. Aktivitetsarmbandet Active Fit Tracker kan allt det du behöver om du vill vara sundare och mer aktiv 2019:
  • Stegräknare – räknar alla dina steg – hela dagen.
  • Sömnmätare – för dagbok över hur mycket du sover och räknar timmar med lätt och djup sömn.
  • Pulsmätare – kontrollerar och minns din puls dygnet runt.
  • Kaloriräknare – räknar löpande ut hur mycket dina aktiviteter har förbränt.
  • Notiser – klockan vibrerar diskret när du får ett samtal, sms eller notis på din mobil.
  • Inaktivitetsalarm – klockan kan ställas in på att vibrera när du har suttit stilla för länge.
  • Vanlig klocka – med alarmfunktion, i enkel och feminin design och bekväm att ha på sig.
  • Enkel app – få en överblick över aktiviteter, sömn och puls i appen – dag för dag, vecka för vecka och månad för månad.

Active Fit Trackern har ett värde av 700 kr. Men du kan få den till ett kraftigt nedsatt pris tillsammans med hela 4 nummer av Sveriges bästa hälsomagasin, I FORM, för endast 149 kr + 49,50 kr i porto och expavg. Du sparar 935 kronor!

SE ERBJUDANDE: Active Fit Tracker + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr + 49,50 kr i portoavg.

VIDEO: Se din nya Active Fit Tracker i funktion:

Active Fit Tracker håller koll på både din aktivitet och din sömn. Synkronisera den enkelt via Bluetooth med den medföljande mobilappen. Så får du snabbt en överblick och en komplett dagbok över din hälsa.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar