Kvinna springer i skogen med ryggsäck.

När du får din kropp tillbaka efter en graviditet kan du uppnå otroliga resultat.

© iStock

Så effektiv är en graviditet för din träning

När din kropp gör plats för en bebis skapar den också alla möjligheter för en bättre träningsprestation efter att barnet är fött.

20 juli 2016 av Sara Mahler

Det ligger nära till hands att tro det motsatta – men en graviditet kan få dig i bättre form än du var innan du blev gravid. De fysiologiska förändringar som sker i kroppen när en bebis växer i magen, kan du utnyttja för att träna ännu effektivare.

Ny forskning från Norge visar att både de kvinnor som tränar på motionsnivå och de som elittränar får en ökning i blodvolymen, alltså den mängd blod de har i kroppen, på 50 procent medan de är gravida. Det får den mängd blod som pumpas ut i kroppen med varje slag att öka med 10 procent – och sammantaget ger detta dig mer att arbeta med när du tränar.

De tuffaste uthållighetsatleterna upplever dessutom en förbättring på 5–10 procent i deras syreupptagningsförmåga, som är direkt kopplad till konditionsvärdet. Ju bättre syreupptagning, desto bättre konditionsvärde – och form.

Utnyttja träningsfönstret

Förbättringen av kretsloppet sker redan efter vecka fem i graviditeten, och det sker för att kvinnans kropp ska klara av att bära på mer vikt och vävnad än normalt, och så att både hon och barnet får nog med syre och näring.

– Kvinnan får en kapacitet som hon annars inte har, förklarar Kari Bø från Norges Idrottshögskola, som står bakom forskningen.

Hon betonar att det är en bra idé att utnyttja det här ”fönstret” och få tränat under och efter graviditeten – särskilt om man vill få resultat i tävlingssammanhang.

Resultaten är preliminära, men enligt Kari Bø finns det starka indikationer på att en graviditet kan boosta din prestation.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar