Förebygg inkontinens när du är gravid

Om du tränar din bäckenbotten när du är gravid kan du halvera din risk att drabbas av inkontinens precis före och efter födseln.

20 april 2015 av I FORM

Så förebygger du inkontinens

Om du tränar din bäckenbotten när du är gravid kan du halvera risken att drabbas av inkontinens före och efter förlossningen. Och säkert också längre, om du fortsätter att knipa efter att du har fött.

Så undviker du inkontinens efter graviditeten

Du får mest ut av din bäckenbottenträning om du vänder dig till en utbildad person som kan guida dig. Du kan också med fördel välja en kurs, exempelvis hos en specialutbildad fysioterapeut, eller delta i en förlossningsförberedande kurs.

Var noga med att gå på efterkontrollen till din barnmorska så kommer hon att kontrollera dina knipövningar och hon undersöker dig för att se om du har den rätta tekniken. Gå även på "Gravidträningskurser" på gym och "föräldra/barn träning" efter förlossningen med sjukgymnaster. Tänk på att alltid hämta råd från utbildad personal.

Därför fungerar bäckenbottenträning mot inkontinens efter förlossningen

Ju starkare bäckenbottenmuskulaturen är innan den går på högvarv som under en födsel, desto större chans är det för att de inte påverkas så kraftigt under och efter födseln. Två gånger om dagen, 2-3 gånger i veckan, är optimalt för träningen, men mindre än så kan självklart också hjälpa.

Tack till: Karolin Villablanca, leg. barnmorska, Örestadskliniken, Malmö

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar