Kvinna äter morot

Ät en morot och få ro i sinnet

© iStock

Frukt och grönt kan minska stress

Forskning visar att grönsaker kan ge ro i sinnet ... speciellt hos kvinnor.

12 juni 2018 av Redaktionen

Ät mer grönt och bli mindre stressad

Det är alltid nyttigt med frukt och grönt, men har du en pressad vardag är det en extra bonus. I varje fall visar ny forskning att kvinnor i extra hög grad kan minska stress genom att äta grönsaker.

Är du stressad? Testa dig här.

Resultatet är baserat på en stor analys av över 60 000 personers intag av frukt och grönt i ett antal år. Både män och kvinnor ingick i analysen och alla var över 45 år. Det visade sig att även om bägge könen upplevde mindre stress när de åt tillräckligt med frukt och grönt varje dag, var effekten mest markant bland kvinnorna.

Så smyger du in mer grönt i vardagen.

Risken för stress var generellt 14 procent lägre för båda könen när de åt 5–7 portioner per dag, men för kvinnorna var siffran 23 procent. Lägg dock märke till att större delen var grönsaker, om du vill få samma sunda effekt.

Så stressfri blir du av att äta mer frukt och grönt

Här under kan du se hur mycket frukt och grönt sänker en kvinnas risk för stress jämfört med dem som äter 0–1 dagliga portioner. 

Källa: BMJ Open

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar