Undvik stress

Med stress och sömn är det som med ägget och hönan. Vilket kommer först?

16 juli 2015 av I FORM

Det råder ingen tvekan om att stress kan göra det svårare för dig att somna, eftersom du inte kan slappna av, men du kan också bli stressad av för lite sömn, för att du känner att du inte fungerar optimalt i vardagen och till exempel inte hinner med arbetsuppgifter och annat.

Det är dock olika hur mycket stress påverkar sömnen. Å ena sidan säger forskare att stressade personer, som inte fokuserar på sina känslor, sover som de brukar. Det motsatta gör sig gällande för dem som fokuserar mer på känslor och till exempel är oroliga för att bli sjuka på grund av stress eller rädda för att mista arbetet, för att de inte klarar av det.

Å andra sidan hade samtliga 80 personer som var sjukskrivna av stressrelaterade skäl sömnproblem när de undersöktes av Stiftelsen Stressmottagningen, Institutet för Psykosocial Medicin.

Stress under lång tid bör alltid undvikas, men stress under kortare perioder kan vara svårt att komma ifrån. Därför kan det vara klokt att göra exempelvis en andningsövning eller en avslappningsövning som kan få dig att koppla av både fysiskt och mentalt innan du går till sängs.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar