Sover du länge lördag och söndag kan du eliminera de skadliga effekterna som en vecka med för lite sömn för med sig.

Två nätter med god nattsömn kan rädda dig från diabetes

28 januari 2016

Tidigt upp och sent i säng! Ser lite för många av dina vardagar ut så, så se till att sova ut ordentligt på helgen. För även om för lite sömn är skadligt för hälsan och kan leda till typ 2-diabetes, har amerikanska forskare kommit fram till att två nätters sömn kan motverka en del av skadorna.

"Resultaten är mycket intressanta. De visar att unga, friska människor som av och till får för lite sömn under veckan, kan minska diabetesrisken om de sover ut ordentligt på helgen", säger en av de ledande forskarna, Esra Tasali, lektor i medicin vid University of Chicago i ett pressmeddelande.

Studien, som kommer från University of Chicagos sömnlaboratorium, är gjord på 19 friska unga män. I försöket fick männen först sova 4,3 timmar per natt i 4 nätter i rad. Därefter kunde forskarna konstatera att sömnbristen hade minskat männens insulinkänslighet med 23 procent och ökat risken för typ 2-diabetes med 16 procent.

De följande två nätterna fick männen sova i knappt 10 timmar per natt, varefter deras värden för insulinkänslighet och diabetesrisk återgick till normal nivå.

Forskarna ska nu undersöka hur ett sådant sömnmönster påverkar hälsan på längre sikt. Studien är publicerad i tidskriften Diabetes Care.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar