Ställ undan väckarklockan

Sommarens ljusa morgnar gör det lättare att vakna, så utnyttja årstiden och ställ undan väckarklockan åtminstone ett tag.

5 februari 2009 av I FORM

Att brutalt väckas av ett ohyggligt pipande, hög musik eller en klockradiosändning om en seriekrock på motorvägen, ger dig ingen bra start på dagen.

Att dagligen chockas på det sättet kan i förlängningen leda till högre blodtryck och depression. Det är inte bara larmsignalen som stressar dig, utan även oron för om väckarklockan ska ringa eller inte. Du har säkert varit med om att vakna flera gånger per natt för att kontrollera att klockan är rätt ställd. Det är betydligt hälsosammare att vakna av sig själv när kroppen är redo för en ny dag.

Utnyttja ljuset

Sommarens ljusa morgnar gör det lättare att vakna, så utnyttja årstiden och ställ undan väckarklockan åtminstone ett tag.

Gå och lägg dig lite tidigare än du brukar så att du får dina åtta timmars sömn, då blir kroppen utvilad och det blir lättare att vakna av sig själv.

Använd helgerna och semestern till att hitta rätt rytm så att du inte försover dig.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar