Kvinna sover

En god nattsömn är ett måste för din energinivå – lyckligtvis kan du äta dig till söta drömmar. 

© iStock

Så sover du bättre och går ner i vikt

Detta proteinrådet ger bättre sömn samtidigt som du blir slankare.

1 april 2016

 

Om du går ner i vikt på en proteinrik kost, förbättrar det inte bara din fettprocent och ditt midjemått. Den proteinrika dieten förbättrar även din sömnkvalitet. Det visar en ny överraskande studie.

Här sattes försöksdeltagarna på en kalorisnål diet med antingen mycket eller lite protein. De som åt 1,5 gram protein per kilo kroppsvikt under det fyra veckor långa försöket, sov betydligt bättre än de deltagare som bara fick 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt.

Deltagarna i försöket fick protein från både gris, nöt, soja, baljväxter och mejeriprodukter.

Få en snygg Active Fit löparjacka + 3 nr av I FORM – ENDAST 99:– Klicka här >>

Protein mättar länge

Ett av skälen till att protein ger en god nattsömn kan vara att protein tas upp relativt långsamt i kroppen. Det betyder att det konstant skickas mättnadssignaler till hjärnan, så du nöjt kan somna.

Ett bra proteinrikt kvällsmål kan vara en portion grekisk yoghurt med bananskivor, en ostmacka eller en kopp varm mjölk med honung.

Källa: American Journal of American Nutrition    

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar