© iStock

Lite sömn orsakar putmage

Din putmage kan bero på att du inte får tillräckligt med sömn.

21 december 2011 av I FORM-redaktionen

När vi är fullt upptagna med arbete, familj, motion och hobbys blir det ofta sömnen som blir lidande.

Det är lättare att lägga sig en timme senare, först måste vi ju hinna plocka undan lite och så, än det är att behöva prioritera sin tid och säga nej till saker för att vi måste hem och sova.


Men på många sätt gör du din kropp en björntjänst genom att dra in på sömnen, för i slutändan kan det göra att du blir sjuk.

För få timmar i sängen gör att bukfettet tar ett fastare grepp, eftersom kroppen inte får någon ro, och den därför helt enkelt vill ha kvar ett reservlager av energi att tära på när du kör för fullt.

Om du inte får tillräckligt med sömn får kroppen inte heller möjlighet att bli av med hormonet kortisol som håller extra hårt i fettdepåerna på magen.

Så här tar du hand om den

Egentligen är det enkelt: Du behöver minst sju timmars kvalitetssömn varje natt. För de flesta innebär dessa timmar nämligen att kroppen får tid att ladda batterierna och återhämta sig.

Därför rekommenderar flera experter, bland andra professor Torbjörn Åkerstedt från Karolinska sjukhuset, att du ska sova minst sju timmar.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar