Kvinna ligger och sover.

Håll dig under åtta timmars sömn om du vill undvika mardrömmar, menar experter.

© iStock

Du får mardrömmar av att sova länge

Ja, det är skönt att sova länge – men inte om du vaknar badandes i svett! Men så kan det bli om du sover till lunch.

24 september 2017 av Jeanette Linder

Äntligen är det lördag och du har längtat hela veckan efter att få sova ut riktigt länge. Det låter härligt, men dessvärre finns det en baksida med att sova långt in på förmiddagen. För blir det mer än nio timmars sömn så riskerar du att drömma fler mardrömmar, enligt en undersökning.

Experterna bad här 846 personer att svara på frågor om deras sömnvanor samt deras upplevelser av mardrömmar – både hur ofta de drömde mardrömmar och hur våldsamma de var. Resultatet visade på ett tydligt samband: De som sov fler än nio timmar per natt hade fler mardrömmar.

Förklaringen finns i de så kallade sömnstadierna. Din nattsömn består nämligen av de fyra faserna dåsig, lätt sömn, djup sömn och drömsömn. De går i cykler hela natten, men det skiljer sig åt hur mycket av de olika faserna som ingår i varje cykel.

Den första delen av natten lägger du mest tid på djupsömnen, där kroppen ”laddar batterierna”. I slutet på natten handlar det mer om drömsömnen, även kallad REM-sömn, som är viktig för att hjärnan ska kunna bearbeta dagens upplevelser och lagra information. Dessvärre är det också här som mardrömmarna uppstår, och enligt experterna är risken därför större att du ska vakna badandes i svett, ju längre du sover.

Lyckligtvis visar undersökningen också att dina mardrömmar inte blir värre av att sova längre – du får bara fler.

Källa: University of Oxford

I FORM tipsar:

Få koll på din sömn med Active Fit Tracker

En god nattsömn är avgörande för hela din hälsa. Men hur gott sover du egentligen? Ett aktivitetsarmband kan ge dig svaret!

Ett aktivitetsarmband som detta Active Fit Tracker kan bland annat mäta hur många timmars djup och lätt sömn du får, och föra en komplett dagbok över din sömn.

Även om vi vet att en god nattsömn betyder allt för vår hälsa och energinivå, är det många som inte riktigt vet hur bra vi sover – och om vi sover tillräckligt länge – på natten.

Får du tillräckligt med sömn? Och är kvaliteten på din sömn god? Med aktivitetsarmbandet Active Fit Tracker kan du få koll på din sömn.

Klockan registrerar hur djupt eller oroligt du sover hela natten. Och den registrerar precis allt – i motsats till t ex de sömnappar som kräver att mobilen ligger under din huvudkudde hela natten för att kunna följa din sömn.

Trackern synkroniserar trådlöst med appen på din mobil, där du får en komplett överblick över din sömn.

Få aktivitetsarmband med sömnanalys till extrapris!

Nu kan du få aktivitetsarmbandet Active Fit Tracker tillsammans med din nya I FORM-prenumeration. Förutom att hålla koll på din sömn har aktivitetsarmbandet även dessa funktioner:
  • Stegräknare – räknar alla dina steg – hela dagen.
  • Pulsmätare – kontrollerar och minns din puls dygnet runt.
  • Kaloriräknare – räknar löpande ut hur mycket dina aktiviteter har förbränt.
  • Notiser – klockan vibrerar diskret när du får ett samtal, sms eller notis på din mobil.
  • Inaktivitetsalarm – klockan kan ställas in på att vibrera när du har suttit stilla för länge.
  • Vanlig klocka – med alarmfunktion, i en enkel och feminin design som är bekväm att ha på sig.

Active Fit Trackeren har ett värde av 700 kr. Men du kan få den till ett kraftigt nedsatt pris tillsammans med hela 4 nummer av Sveriges bästa hälsomagasin, I FORM, för endast 149 kr + 49,50 kr i porto och expavg. Du sparar 935 kronor!

SE ERBJUDANDE: Active Fit Tracker + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr + 49,50 kr i porto.

VIDEO: Se vad din nya Active Fit Tracker kan göra:

Active Fit Tracker håller koll på både din aktivitetsnivå och din sömn. Synkronisera den enkelt via Bluetooth med den tillhörande mobilappen. Så får du snabbt en överblick och en komplett dagbok över din hälsa.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar