Läs också

Kvinna ligger och ältar

Sluta älta

© iStock

De bästa sömnlösningarna

De flesta har nätter då de räknar hur många får som helst utan att kunna somna. Om du kommer på orsaken kan du oftast göra något åt den. Sömnlöshet är inte en sjukdom i sig själv.

5 juli 2015 av I FORM

Du vänder och vrider på dig, räknar får, dricker vatten, skakar kuddarna och gör allt möjligt annat. Samtidigt blir du mer och mer irriterad, för i morgon kommer du att vara dödstrött eftersom du fått sova alldeles för lite. Men det är ingenting du kan göra, du kan helt enkelt inte somna, och om du äntligen lyckas falla i sömn så vaknar du snart igen.

Många känner igen situationen. En del lider av sömnlöshet vid enstaka tillfällen, för andra är det ett i det närmaste permanent tillstånd. I de allra flesta fall kan man dock göra något åt problemet. Sömnlöshet är nämligen ingen sjukdom i sig själv, utan ett symtom på att något helt annat är galet.

Kolla ditt sovrum

Orsaken till sömnproblemen kan vara helt konkreta. En dålig säng, för varmt eller för kallt i sovrummet, bullriga grannar eller att ljuset från gatlyktorna irriterar.
Det kan också vara så att du druckit kaffe strax innan du gick till sängs. Eller att magen kurrar därför att du ätit för lite eller för mycket under dagen. Detta är sådant som du bör tänka över och eventuellt ändra på om du har svårt att somna.

Ta inte stress med i sängen

Om det inte finns några yttre orsaker som stör sömnen kan det vara inre faktorer som spelar roll. Stress ger ofta sömnproblem, och många upplever perioder med dålig sömn därför att det snurrar i skallen av tankar på allt de gjort och måste göra i morgon. Under perioder med mindre stress sover de i regel bra.

Oavsett hur mycket man har att tänka på, så måste man försöka skjuta detta ifrån sig innan man lägger huvudet på kudden. Om tankarna far runt i skallen kan det vara hopplöst att bli kvitt dem i sängen.

Om sömnproblemen bara varar i några få veckor talar man om ett akut sömnproblem. Om det är svårt att komma igenom denna period med för lite sömn kan man överväga att ta sömnmedel. Sådana kan dock vara vanebildande och bör därför bara användas en kort tid. Du måste också vara uppmärksam på vilket medel läkaren skriver ut.

Den billigaste medicinen blir kvar längst i kroppen. I minst 48 timmar är du då påverkad av sömnmedlet, medan andra, dyrare medel försvinner ur kroppen efter 12-15 timmar. På sjukhusen används nästan alltid de billigaste medlen.
Vid skiftarbete och jetlag är sömnmedel också god hjälp.

Få lösningen på 10 vanliga sömnproblem här

Hitta problemets kärna

Smärtor i ryggen eller andra delar av kroppen kan också ge tillfälliga sömnproblem. I sådana fall är det klokt att ta något smärtstillande innan man går och lägger sig. Det är bättre än sömnmedel, eftersom det är mer skonsamt för kroppen.
Även vid t ex astma och cirkulationssjukdomar gäller det att bekämpa sjukdomen och inte sömnlösheten.

Kronisk sömnlöshet uppstår när sömnproblemen kvarstår i mer än två till tre veckor. I sådana fall är det lite svårare att behandla problemet. Sömnmedel bör undvikas eftersom effekten efter hand avtar, så att man måste ta mer och mer av medlen för att de ska hjälpa. Dessutom är de vanebildande och kan ge abstinensproblem.

I stället bör man fundera över om det är något i ens liv som inte är så bra och som kan vara den egentliga orsaken till att man helt enkelt inte kan somna.

Ångest, depressioner och psykiska sjukdomar är ofta orsaken till den kroniska sömnlösheten. Det kan vara svårt att själv erkänna vad som är det egentliga problemet, och det är mycket olika hur sömnlöshet uppfattas och behandlas av praktiserande läkare. En del skriver ut sömnmedel utan att undersöka bakgrunden till sömnlösheten närmare.

Om du misstänker att det finns djupare liggande orsaker till din sömnlöshet kan det vara klokt att konsultera en psykolog eller en psykiater eller någon annan som är utbildad och har erfarenhet av att utreda vilka dolda problem som kan ligga bakom sömnlösheten.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar