© iStock

40 procent försvinner i glömska efter en sömnlös natt

Bara en natt utan sömn kan få hjärnans minnescenter - hippocampus - att strejka. Det lönar sig alltså inte att sitta uppe och plugga hela natten innan en tentamen. Gå och lägg dig och sov!

16 juli 2015 av I FORM

Amerikanska forskare fick tio studenter att hålla sig vakna i en hel natt. Nästa morgon presenterades de för 30 ord. Nästa natt sov de normalt och dagen efter den skulle de försöka komma ihåg orden. De kom ihåg 40 procent färre ord än den grupp studenter som hade sovit båda nätterna. Men inte nog med det. Forskarna upptäckte också att ordens känslomässiga innehåll hade betydelse. Negativt laddade ord såsom fängelse eller cancer hade fastnat bättre i studenternas hjärnor än positiva ord som lycklig eller solsken.

5 bra tips för minnet

  • Att tugga tuggummi kan förbättra minnet med upp till 36 procent.

  • Doften av blommor gör dig upp till 17 procent mer skärpt när du ska knäcka tankenötter.

  • Håll blodtrycket lågt. Ett högt blodtryck skadar din intelligens.

  • Salvia och te förbättrar minnet genom att hämma ett hjärnenzym som kallas AChE.

  • Lär dig dansa. När hjärnan lär sig något nytt, förbättras minnet.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar