Kvinna har ont i ryggen, kontor.
© iStock

Vad kan man göra mot ryggskott?

Över hälften av oss får vid något tillfälle ryggskott. Det kommer som en blixt från klar himmel, t ex av en felaktig rörelse på gymmet, men lyckligtvis är det snabbt borta igen. Gör du rätt övningar kan du vara tillbaka igen efter bara några dagar.

4 maj 2017 av Gorm Palmgren

Vad är ryggskott?

Därför uppstår ryggskott

Ryggskott skiljer sig från andra former av ont i ryggen genom att det kommer plötsligt. Ofta är orsaken en oavsiktlig rörelse som skadar muskler, leder eller senor, men en överbelastning efter ett tungt lyft eller många upprepade rörelser kan också ge ryggskott. Man kan också få ryggskott i andra sammanhang, t ex om en muskel har blivit stel när man har suttit stilla för länge, eller om ryggen har varit utsatt för drag och kyla. 

Detta händer i ryggen

Din rygg består av 24 ryggkotor, som hålls samman av ledband och är kopplade till tre par stora coremuskler samt en lång rad andra muskler. Varje muskel sitter fast på benen med en sena. Orsaker till ryggskott kan vara kramp i en muskel, en överbelastad sena, ett för stramt ledband eller en av ryggkotorna som har låst fast sig. 

Här sitter smärtan vid ryggskott

Ett akut ryggskott gör som regel så ont att man inte kan röra ryggen och i det närmaste fryser fast i den ställning som man stod i när det hände. Normalt är smärtorna begränsade till ett speciellt ställe i den nedre delen av ryggen, men om en nerv har kommit i kläm kan smärtan stråla ner i rumpan. Om man känner den ända ner i benen, kan det vara fråga om ett diskbråck, som är mycket allvarligare och kräver en helt annan behandling. 

Det kan du själv göra vid ryggskott

Träna lätt på dag 1:

Lägg dig med en kudde under magen och händerna under pannan i ett par minuter och slappna av. Upprepa därefter övningen utan kudde och gör den flera gånger om dagen.

Full bakåtböjning på dag 2:

Ligg på magen med handflatorna i golvet och låt armarna lyfta överkroppen, så högt du kan. Låt ryggen svanka av sig själv. Upprepa 10–12 gånger, vila och prova igen, tills du kan sträcka ut armarna helt och bara känner lite ömhet.

Håll igång ryggen på dag 3:

Prova att komma igång med vardagen igen. Ligg bara i sängen när du sover och ligg då med böjda knän. Var uppmärksam på att du håller ryggen rak när du står och sitter. Välj en vanlig stol framför en mjuk soffa. 

Träna igen från dag 4:

Så snart smärtan är borta kan du ganska försiktigt börja med din normala träning, men gå mycket varsamt fram och håll igen om det börjar göra ont medan du tränar, eller efteråt.

Vad du kan och vad du inte kan träna om du har ryggskott

Om du väljer rätt träning och lyssnar på kroppen, kan du snabbt komma igång med motion igen.

Lugna promenader

Håll igång kroppen genom att gå lugna promenader, där ryggen blir skonad tills du kan träna igen. 

Med lugna promenader håller du igång, även om du inte kan träna som vanligt. När du går rör du på en massa muskler i hela kroppen, utan att ryggen överbelastas. 

Du förbränner faktiskt rätt mycket genom att gå. Se här vad som händer om du t ex går 3, 7, 30 eller 60 min om dagen.

Rullskridskor

Du stärker samma muskler som vid löpning, men rörelserna utförs glidande utan att ryggen belastas för mycket.

Här får du några tips och knep när du ska ge dig ut på rullskridskor.

Dans

Du får upp pulsen och stärker ryggens hållning. 

Se här vilka goda effekter du får av att dansa.

Stavgång

Det raska tempot ger stöd för ryggen, även om stavarna frestar lite. 

Läs här om hur du tränar stavgång effektivt.

Löpning

Ryggen belastas av de upprepade stötarna varje gång du landar och trycker ifrån med fötterna.

Viktträning

Även om övningarna stärker musklerna, är de också mycket belastande för ryggen.

Bollspel

De många plötsliga rörelserna och accelerationerna är tuffa för ryggen.

Golf

Du vrider ryggen och belastar ryggmusklerna mycket ensidigt, och det mår ryggen inte bra av.

Detta kan experten göra

Läkaren ger dig ett recept på smärtstillande medicin, exempelvis ibuprofen, och det kan faktiskt vara bra. När du inte känner av smärtorna är du mer benägen att röra ryggen och det är den bästa medicinen mot ryggskott. En kiropraktor eller fysioterapeut kan möjligen hjälpa dig med en behandling eller övningar som lindrar smärtan.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar