Kvinna med blåsa på hälen.
© iStock

4 tips för att undvika blåsor och skavsår

När du svettas uppstår det lätt skavsår, t ex på insidan av låren eller under din sportbehå. Men det finns hjälp att hämta.

2 juli 2017 av Mette Bundgaard & Inge Eriksen

Så enkelt slipper du blåsor

Skor som skaver, svett, solljus, hårt fysiskt arbete och långa träningspass ... Det kan finnas många orsaker till att du får skavsår. Lyckligtvis kan de här tipsen hjälpa dig att slippa vätskefyllda och smärtsamma blåsor.

1. Håll huden torr

Träna i svettransporterande kläder så din hud förblir torr. Undvik bomull. Tränar du på gym kan du torka av dig med en handduk mellan varven.

2. Undvik hud mot hud

Välj kläder som täcker så du undviker hud mot hud, t ex på insidan av låren.

3. Välj tajta kläder

Löst sittande kläder, som far runt när du tränar, ökar risken för skavsår. Välj tajta men bekväma kläder och undvik sömmar och tvättlappar.

4. Smörj in dig

Innan du springer eller cyklar så smörj de utsatta ställena med en parfymfri antiperspirantdeo, lite vaselin eller en speciell antifriktionsprodukt..

I FORM rustar dig för löprundan

Just nu kan du få en superpraktisk och snygg löparjacka från Diadora tillsammans med I FORM. Löparjackan är skräddarsydd för att ge dig bästa möjliga förutsättningar att göra ditt bästa under träningen, oavsett väder och vind.

Få den snygga löparjackan tillsammans med massor av inspiration, tips och sunda recept från I FORM. Du sparar mer än 900 kr!

>>Se supererbjudandet här.<<

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar