Kvinna med blåsa på hälen.
© iStock

4 tips för att undvika blåsor och skavsår

När du svettas uppstår det lätt skavsår, t ex på insidan av låren eller under din sportbehå. Men det finns hjälp att hämta.

2 juli 2017 av Mette Bundgaard & Inge Eriksen

Så enkelt slipper du blåsor

Skor som skaver, svett, solljus, hårt fysiskt arbete och långa träningspass ... Det kan finnas många orsaker till att du får skavsår. Lyckligtvis kan de här tipsen hjälpa dig att slippa vätskefyllda och smärtsamma blåsor.

BRA ERBJUDANDE: Just nu får du en snygg, långärmad träningströja från Craft – perfekt till allt från raska promenader till styrketräning och löpning + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr + 49,50 i porto (totalt 198,50 kr).

1. Håll huden torr

Träna i svettransporterande kläder så din hud förblir torr. Undvik bomull. Tränar du på gym kan du torka av dig med en handduk mellan varven.

2. Undvik hud mot hud

Välj kläder som täcker så du undviker hud mot hud, t ex på insidan av låren.

Känns det som att du stiger på en nål varje gång du sätter ner foten? Då kan du ha drabbats av hälsporre. Läs här hur du tränar medan skadan läker.

3. Välj tajta kläder

Löst sittande kläder, som far runt när du tränar, ökar risken för skavsår. Välj tajta men bekväma kläder och undvik sömmar och tvättlappar.

4. Smörj in dig

Innan du springer eller cyklar så smörj de utsatta ställena med en parfymfri antiperspirantdeo, lite vaselin eller en speciell antifriktionsprodukt..

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar