Kvinna står upp på jobbet.
© iStock

Så får du en sundare arbetsdag

Forskning visar att små ståpauser under arbetsdagens lopp gör stor skillnad för hälsan.

14 juni 2017 av Jeanette Linder & Birgitte Muldbjerg

Få en sundare arbetsdag med små ståpauser

De flesta vet att rörelse under arbetsdagens lopp kan göra underverk för hälsan. Men du behöver faktiskt inte resa på dig så lång tid åt gången. I verkligheten förbränner du fler kalorier genom att resa dig upp fler gånger, men kortare tid.

Det visar en undersökning där tio överviktiga testpersoner följdes under tre arbetsdagar. Dag 1 skulle de sitta ner i stort sett hela dagen, dag 2 skulle de växla mellan att sitta ner och stå i en kvart åt gången, medan de på dag 3 skulle stå lika länge totalt sett som på dag 2, men istället i små block om 90 sekunder åt gången.

Det innebar att testpersonerna för det första förbrände 76 kalorier mer på dag 2 än på dag 1. Men på dag 3 förbrände de sedan ytterligare 71 kalorier genom att resa sig många gånger. 

Här kan du själv se hur många kalorier du förbränner genom att stå upp under en arbetsdag.

Källa: University of Glasgow

Så kommer du upp från stolen under arbetsdagen

  • Res dig upp, så ofta du bara orkar, under arbetsdagens lopp. Allt räknas, även turer till toaletten, kaffemaskinen, o s v, då det räcker med korta stunder åt gången.

  • Glömmer du att resa på dig så sätt mobilen på att vibrera regelbundet, t ex var tionde minut.

  • Gör det till en vana att hålla möten stående, och gå till din kollega istället för att skicka mejl.

Även om du sover hela natten betyder det inte att du får nog med djupsömn. Läs här hur många timmars djupsömn du behöver och hur du vet att du fått tillräckligt.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar