Svart tallrik

Du kan med fördel äta alla dina mål på en liten, svart tallrik. 

© Istock

Därför ska du ALLTID äta på en svart tallrik

Det är inte oviktigt hur du äter din mat. Läs här om varför du bör vara noga med färgen på tallriken!

3 maj 2016 av Frederik Nørby och Stephanie Korsholm Fox

Du använder alla sinnen när du äter och det finns en del psykologiska knep för att äta mindre och sundare, utan att du känner dig lurad på konfekten. Här får du forskarnas 4 enkla råd om hur du kan äta mindre.  

1. Färgen på tallriken
Prova att servera din mat på en röd tallrik. Forskning visar att färgen röd får oss att äta mindre för att våra hjärnor har en automatisk aversion mot rött. Undersökningar visar också att du uppfattar maten som 10 % sötare, om du äter på en svart, fyrkantig tallrik framför en rund, vit tallrik. Du kan alltså äta en sockerfritt rätt, men ändå uppleva den som söt. 

2. Stäng av tv:n
Undersökningar visar att vi äter 33 % mer när vi ser på tv. Vi blir nämligen så distraherade att vi inte tänker på hur mycket vi stoppar i oss. Ät därför vid middagsbordet och vänta med att sätta på tv:n.

3. Ät med pinnar
Pinnar gör det svårare att manövrera maten och det resulterar i mindre portioner. Du äter också långsammare, vilket är sundare än att bara mata på. Med vanliga bestick kan du även testa att hålla gaffeln med fel hand. Ju besvärligare, desto bättre!

4. Håll i tallriken
Istället för att ställa tallriken eller skålen på bordet bör du hålla den med händerna när du äter. Välj en tung skål eller tallrik – det övertygar din hjärna om att du är mätt.

Källa: Charles Spence, professor och forskare i neurogastronomi

Sätt fart på motivationen och nå dina hälsomål med en Active Life Tracker.

I FORM rekommenderar

IFORMkostdagbok.se är för dig som älskar god mat men som också gärna vill hålla koll på kalorierna.
En perfekt tjänst för dig som gärna vill leva sundare och kanske gå ner en eller två storlekar.
I FORM Kostdagbok är enkel att använda och du får snabbt en bra förståelse för din kost och ditt kaloriintag.

Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar