Bli lycklig på en sekund

Lär dig att aktivera kroppens lyckoämnen och bli lycklig - nu.

27 september 2010 av I FORM

Lyckan fungerar som en diffus känsla som kommer och går som det passar den. Men du kan faktiskt fånga den precis i det ögonblick som du behöver den. Det gör du exempelvis genom att springa en runda, värma dig i solskenet eller le så det känns ända ner till magen. På så sätt aktiverar du kroppens endorfiner, serotonin och andra euforiserande ämnen som gör dig hög av glädje.

Eufori skapas i hjärnan

Är du så lättad över att ha klarat examen att du känner dig lycklig hela vägen hem? Eller har du prövat att vara så trött att du blev både tramsig och hyperaktiv? Då har du redan upplevt hur magiskt
de euforiserande ämnena fungerar i kroppen. Den sortens eufori skapas i hjärnan och det är den som talar om när det ska tillverkas ämnen som till exempel endorfiner, serotonin och oxytocin - de ämnen som gör dig lycklig.

Ämnen påminner om morfin

Vissa av dessa ämnen påminner i sin kemiska sammansättning om morfin, medan andra är signalämnen som exempelvis talar om för hjärnan att slappna av. Kroppen tillverkar alltså sin egen medicin mot till exempel smärta och ångest – helt gratis och utan negativa biverkningar. Lyckoämnena gör tvärtom nästan bara gott. De stärker reaktionsförmågan och immunförsvaret, dämpar stress, fungerar smärtstillande och får dig även att bli lyckligare.

Professor Henning Boecker från Universitetssjukhuset i tyska Bonn är en av världens mest framträdande forskare när det gäller ämnet endorfin. Enligt honom är forskarvärlden just nu intresserad av hur man ska kunna använda kroppens egen produktion av dessa fantastiska ämnen.
– Vi hoppas att mer kunskap ska ge resultat som kan få stor betydelse för smärtbehandling och behandling av psykiska sjukdomar, förklarar han.

Ju hårdare träning, desto större belöning

Lyckoämnena har en rad olika funktioner som vi ännu inte känner till omfånget av – för att inte tala om samspelet mellan dem. Men vi vet att till exempel endorfinernas naturliga funktion är att hjälpa oss igenom smärta och att hålla oss vakna och redo för överlevnad ifall vi blir sårade eller ska föda barn.

Amerikanska forskare har dokumenterat att kvinnors förmåga att hantera smärta svänger mycket under menscykeln och att vi är speciellt motståndskraftiga när vi ska föda. Det är även endorfinerna som spelar in när trafikoffer och andra som utsätts för extrem smärta, upplever att de inte känner något och får utanför kroppen-upplevelser.

Fysisk aktivitet är bra

Fenomenet eufori har som tur är inte reserverats till dessa extrema upplevelser, även om effekten här är mer drastisk. Även lite löpning kan ge resultat. Förutom endorfinerna ger även de övriga lyckoämnena som serotonin, noradrenalin och dopamin positiva effekter när vi är fysiskt aktiva. Vi tillverkar dock även lyckoämnen på andra sätt än genom att röra på oss.

Produktionen stiger när vi skrattar och är glada och mycket tyder på att man genom att programmera sig själv till att se ljust på tillvaron kan öka produktionen av lycka – och därmed hamna i en god spiral. Andra är att utsätta sig för solsken, vilket ger en bra balans av serotonin och melatonin, medan kärlek och beröring sätter igång produktionen av oxytocin.

Precis hur ämnena fungerar vet vi däremot ännu inte. Enligt professor Henning Boecker är vi fortfarande i startgroparna gällande utforskningen av de många positiva aktiviteterna i kroppen.

– Vi kan idag via avancerad utrustning spåra förekomsten av lyckoämnena i hjärnan och relatera dem till bestämda fysiska aktiviteter. Till exempel kombinationen av endorfiner och löpning, som vi idag vet mycket mer om än tidigare. Nu gissar vi inte enbart längre; vi iakttar, säger han.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar