Unga kvinnor sitter i en bar
© iStock

Därför ska du ALDRIG sitta med korsade ben

Sitter du ofta med korsade ben? Då bör du fundera över detta nästa gång du sätter dig till rätta.

7 mars 2016 av Anja Bruneskjold

Du vet kanske redan att det inte är bra för ryggen att sitta med korsade ben. Det kan nämligen ge ömhet och smärtor, eftersom den nedre delen av ryggraden hela tiden är placerad i en skev position.

Läs också: Ont i nacken av din iPad

Men visste du att du genom att sitta med korsade ben vid knä och lår faktiskt kan påverka ditt blodtryck avsevärt, då blodet inte kan flyta fritt genom blodkärlen? Genom att sitta med korsade ben ökas blodtrycket markant och en stor mängd blod skickas därför tillbaka till bröstregionen. Därmed ökar det pressen på hjärtat, som måste pumpa snabbare för att transportera runt blodet i kroppen – och på så vis stiger alltså blodtrycket.

GUIDE: Så använder du en blodtrycksmätare hemma

Hur ska man då sitta? Enligt experter och läkare är det smartaste att bara korsa benen nere vid fötterna och anklarna. Då blir pressen inte alls lika stor och hjärtat blir inte överbelastat.

Samtidigt är det också bra att byta sittposition ofta och komma ihåg att ställa sig upp. På det viset blir det lättare för blodet att ta sig fram som det ska.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar