Kvinna äter yoghurt från skål i köket.

Det kan visa sig vara en sund investering på sikt att lägga till yoghurt i din kost.

© iStock

Ät yoghurt 5 gånger i veckan och undvik förhöjt blodtryck

Skyffla gärna i dig rikligt med yoghurt – det håller blodtrycket nere!

12 mars 2016

Här kommer ett gratis tips: Ät yoghurt till frukost.

Nej – det är inte rocket science, men det är mycket bra för din hälsa. Ny forskning från Boston University School of Medicine i USA visar att om du äter yoghurt 5 gånger i veckan, minskar du risken för att få förhöjt blodtryck – inte bara nu, utan även på lång sikt – med hela 20 %. Så varför inte satsa på yoghurt på vardagarna?

Det gör jag redan, tänker du. Thumbs up! Då kan du lägga till frukt, grönt, nötter och bönor också. Undersökningen visar nämligen också att de försöksdeltagare som även åt detta, minskade risken för förhöjt blodtryck med hela 31 %.

Undvik socker

Det finns fortfarande ingen tydlig förklaring till varför yoghurt har så stor effekt på blodtrycket. Det är dock sannolikt de goda bakterierna i din yoghurt som ska ha äran.

Tänk bara på att välja en yoghurt utan för mycket socker, så du inte undergräver hälsoeffekten med yoghurt som mer påminner om godis.

Studien är gjord med data från 291 000 människor mellan 25 och 75 år och är den största någonsin inom det här området. Den är gjord på uppdrag av The National Diary Council i USA.

Kefir har fått en comeback. Men vad är kefir egentligen bra för? Få svaret här

I FORM rekommenderar

Får du i dig för många kalorier under dagen?Oavsett om du vill gå ner i vikt eller hålla vikten är I FORM Kostdagbok ett perfekt redskap för att få överblick över din kost och hålla koll på ditt dagliga kaloriintag.

Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar