Välj det träningsprogram som passar bäst för dig.

Träna – och slipp förkylning

Ditt immunförsvar är ditt starkaste vapen i kampen mot de förkylningsvirus som du träffar på.

15 april 2010 av I FORM-redaktionen

Om ditt immunförsvar är i toppform har det större chans att bekämpa viruset innan det bitit sig fast och börjat ge symptom.

Det viktigaste du kan göra för ditt immunförsvar är att motionera minst 30 minuter varje dag.

Det finns mängder av vetenskapligt underlag för att motion ger positiva förändringar i immunsystemet och att personer som är i bra fysisk form har bättre immunförsvar.

Så tränar du dig till ett bättre skydd mot sjukdomar

  • Det är en god idé att träna mellan tre och sex timmar i veckan. Kommer du över den gränsen, börjar ditt immunförsvar förlora sin kraft. En anledning är att extrem träning minskar dina immuncellers förmåga att känna igen virus och bakterier. Därför har de också mindre möjlighet att bekämpa dem.
  • En del av träningen kan göras med hög intensitet. Det innebär att du måste arbeta med en intensitet som får upp pulsen över 70 procent av din maximala. Det får musklerna att producera många av de specifika signalsubstanser som kan skydda kroppen mot livsstilssjukdomar.
  • Löpning och rodd är bra motionsformer för immunförsvaret – och detsamma gäller för cykling och styrketräningsövningar som sätter hela kroppen i arbete.
  • Varje gång du genomför ett träningspass stärker du immunförsvaret eftersom kroppen direkt ökar på med de signalämnen som påverkar immuncellerna, men effekten varar dessvärre inte. Därför är det viktigt att du ser till att träna regelbundet, gärna fyra till fem gånger i veckan.
  • Se till att träna både konditions- och styrketräning. Det ökar träningens antiinflammatoriska effekt i kroppen – och är dessutom det som ger dig den mest funktionella kroppen i vardagen.
  • Kom ihåg att du måste ha tid för att återhämta dig, särskilt när du har tränat hårt. Hur mycket träning du tål beror på din form.

Ät dig till ett bättre immunförsvar

Det finns också mycket som tyder på att du kan äta dig till ett bättre immunförsvar genom att se till att få i dig mycket antioxidanter via kosten. Det innebär att du ska äta minst 500 gram frukt och grönsaker dagligen.

Man kan inte lura sig själv genom att ta tillskott och vitaminpiller, effekten gäller bara om antioxidanterna intas i form av livsmedel. Och även om hälsokostbutiker gör reklam för att deras produkter stärker immunförsvaret är det inte vetenskapligt bevisat. Det finns faktiskt ingenting som tyder på att kosttillskott stärker ditt försvar mot sjukdomar. Du ska undvika att få underskott av diverse vitaminer och mineraler - i synnerhet järn och selen - och det undviker du enklast genom att äta en vanlig multivitamintablett.

Riktiga immunförsvarsdödare är stress, sömnbrist och rökning.

Drömmer du om färre sjukdagar och starkare immunförsvar? Då ska du bara äta de här 8 råvarorna.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar