Julfälla: Du blir förkyld

Julstressen kan påverka ditt immunförsvar så att du blir sjuk just när det är dags att börja mysa. Lär dig hur du gör för att undvika virusen.

6 december 2010 av I FORM

Att du har mycket att göra under julmånaden kan räcka för att försvaga motståndskraften så att du blir förkyld. Det har de flesta barn fått erfara. Dessutom är det högsäsong för förkylningar, och för många trevliga sammankomster i kombination med ojämn sömnrytm slutar ofta med snuva.

Så förebygger du:

  • 1. Håll fötterna varma. En brittisk undersökning visar att kalla fötter fördubblar risken för förkylning.
  • 2.Tvätta händerna ofta. Då avlägsnar du också eventuella virus och riskerar inte att få dem på slemhinnorna i ögon, näsa och mun.
  • 3. Gå på julkalas. Ju fler vänner man har, desto mer sällan blir man förkyld. Personer som bara har 1–3 goda vänner blir fyra gånger oftare förkylda än de som befinner sig i ett tydligt socialt sammanhang. Ett bra socialt nätverk stärker förmodligen vårt immunförsvar och härmed motståndskraften mot förkylningsvirus.


Nödplan – om du misslyckas:

Pröva echinacea-droppar. De tycks kunna förkorta en förkylning med cirka 12 timmar, enligt en analys av kliniska försök. Echinacea har extraherats ur växten solhatt. C-vitaminer fungerar inte alls så bra.


Är du osäker på om din hosta beror på lunginflammation? Läs vår guide och lär dig mer om de lömska symptomen.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar