Kvinna gör sig redo för att äta.

Det borde inte vara så svårt att veta om man är hungrig eller inte. Men så enkelt är det inte alltid.

© iStock

Så tar du reda på om du verkligen är hungrig

Är du hungrig? Läs då mer här. Det kanske inte är mat som behövs för att bli av med känslan.

8 februari 2017 av Maria Albøg Jespersen

Ett päron här, ett par godisbitar där, ett glas juice och en näve nötter. Du känner säkert igen känslan av att gå och småäta, även om du egentligen inte är hungrig. 

Men om du gör så kommer du inte att få tillräcklig tillfredsställelse av att äta. Det resulterar bara i att ditt blodsocker stiger och faller lika snabbt igen, och det ökar bara lusten att småäta ännu mer.

Här är tre metoder som hjälper dig att ta reda på om du verkligen är hungrig.

1. Ställ dig själv den här frågan

Varje gång du blir sugen på att äta kan du ställa dig den här frågan: ”Är jag hungrig?”. Kanske förväxlar du bara hunger med att du är uttråkad eller deppig. Prova att göra något i 15 minuter och ställ sedan frågan igen. Kurrar din mage eller känns den tom, så är du sannolikt hungrig.

Är du hungrig kan du hitta sunda recept här. 

2. Ät ett russin i 15 minuter

Tekniker från mindful eating kan göra dig mer medveten om att du faktiskt äter. Prova t ex att lukta och titta på samt äta ett russin. Och känn efter hur dina olika sinnen påverkar din kropp. Det kommer automatiskt göra dig mer uppmärksam på dina hungersignaler.

3. Var aktiv och social på samma gång

Många av oss har vant oss vid att mat är lika med social samvaro. Som t ex att fika när vi ses för att prata lite. Prova att ersätta fikan med walk-and-talks, så får ni både röra på er och prata.

Källa: womenshealthmag.com 

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar