Slank kvinna mäter sig runt midjan med måttband.
© Colourbox

Så blir du av med 3 sorters putmage

Vilken slags putmage har du? Få reda på det här!

30 september 2016 av Anja Bruneskjold

Vill du bli av med putmagen? Då ska du läsa mer här …

Det hänger på dina gener

Om flera kvinnor i din familj har putmage är det kanske dina gener som är orsaken till att du också har en. Och du kan inte riktigt ändra på dina gener. Men du kan påverka hur mycket fett som sätter sig på magen. Det bästa är att undvika för mycket socker och andra raffinerade och mindre bra kolhydrater som pasta, vitt mjöl och vitt ris.

Du är i övergångsåldern

De hormonella förändringarna kan vara ganska kraftiga när kvinnor kommer in i klimakteriet. Oavsett vilken kroppsform du normalt sett har, så gör den sjunkande östrogennivån att du plötsligt kan utveckla en rejäl putmage. 

Men även testosteronnivån sjunker faktiskt. Och det betyder att du tappar muskelmassa som gör att din ämnesomsättning blir väsentligt lägre – OCH att du får svårare att bearbeta raffinerade kolhydrater. Totalt sett kan det innebära att du får putmage. Var också uppmärksam på att du äter rätt kost och rör tillräckligt mycket på dig.

Tål du gluten? Kolla symptomen på glutenintolerans här.

Du är uppblåst

Det är stor skillnad på hur olika matvaror påverkar oss. Vissa blir uppblåsta om de äter för raffinerade kolhydrater. Andra blir uppblåsta för att de är glutenintoleranta.

För vissa kan det hjälpa att begränsa intaget av kött från fyrbenta djur – speciellt nötkött som är extra tufft för magen. Och det kan alltså innebära att du får ont i magen och blir uppblåst när du ska smälta köttet.

Så blir du av med uppblåst och svullen mage

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar