Magnesium förebygger hjärtsvikt

Varje år drabbas cirka 8 000 - 10 000 svenskar av akut hjärtsvikt. Som kvinna kan du i hög grad lära dig att förebygga den dödliga sjukdomen genom kosten.

30 mars 2011 av I FORM

Magnesium minskar risken för akut hjärtsvikt hos kvinnor med upp till 37 procent. Det visar en färsk studie från det amerikanska Brigham and Women's Hospital och Harvard Medical School.

Vid akut hjärtsvikt kollapsar den drabbade utan varsel, orsaken är vanligtvis förträngningar i kranskärlen.

Det visar forskningen

I den amerikanska studien följde forskarna 88 375 kvinnor under 26 år och efter att ha justerat efter sådant som exempelvis rökning och ålder drog forskarna slutsatsen att ett högt innehåll av magnesium i blodet är lika med gott skydd mot akut hjärtsvikt. Den egentliga orsaken pekar forskarna inte på, men magnesium bidrar positivt till cirka 300 biokemiska processer i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Vilka är symptomen på magnesium brist?

8 supersunda källor till magnesium

Det rekommenderade dagliga intaget av magnesium är i Norden 280 mg, men ät gärna mer än så - det är så gott som omöjligt att äta för mycket magnesium.

  • 1. Pumpakärnor

    Magnesium/100 gram: 535 mg

  • 2: Brunt ris

    Magnesium/100 gram: 119 mg

  • 3. Krabba

    Magnesium/100 gram: 48 mg

  • 4. Fullkornsrågbröd

    Magnesium/100 gram: 46 mg

  • 5. Mörk choklad

    Magnesium/100 gram: 121 mg

  • 6. Torkade vita bönor

    Magnesium/100 gram: 184 mg

  • 4. Paranötter

    Magnesium/100 gram: 357 mg

  • 8. Havregryn

    Magnesium/100 gram: 200 mg

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar