Kaffe - bättre än sitt rykte

Under många år har vi fått höra om kaffets skadeverkningar, men nu visar det sig att kaffe faktiskt är bättre än sitt befläckade rykte.

18 oktober 2010 av I FORM

Vi nordbor älskar skållhett kaffe, det är faktiskt finnarna som dricker allra mest kaffe i hela världen med ett genomsnitt på mer än fyra koppar dagligen. Tätt följda av danskarna, norrmännen och oss svenskar som intar andra-, tredje- och fjärdeplatsen på kaffedrickarnas världsrankinglista.

Vissa av oss dricker kaffe för att hålla oss vakna, andra dricker det för att kunna gå på toaletten. Och så finns det de som bara älskar smaken. Oavsett orsak, har kaffe flera olika effekter på din kropp. Den doftande drycken innehåller cirka tusen olika kemiska ämnen, en del av dem med positiva, andra med negativa, effekter.

Innehåller antioxidanter

Den karakteristiska smaken kommer från vattenlösliga ämnen och eteriska oljor som avges till vattnet när de torkade, rostade och malda bönorna från kaffebusken kommer i kontakt med kokande vatten. Ett av de viktigaste ämnena i kaffe är alkaloiden koffein.

Dessutom innehåller kaffe antioxidanter, bitterämnen, katekoler, hydroxytryptamider, metylpyridinium, akrylamid och många andra ämnen, som har inverkan på i synnerhet det centrala nervsystemet, kretsloppet och ämnesomsättningen. I dag finns det en uppsjö av kaffevarianter. Medan några är helt utan kalorier är andra rena kaloribomberna med ett skyhögt innehåll av till exempel mjölk, socker och sirap.

I artiklarna nedan kan du läsa mer om kaffets egenskaper och få goda kaffetips i guiden som också visar dig hur sunda de olika kaffesorterna är.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar